Persbericht: The Bio Veggie Company bespaart 7 ton plastic per jaar door duurzame verpakking

Corona doet verkoop veggieburgers boomen

The Bio Veggie Company, het Belgische label voor biologische en vegetarische burgers, nuggets en kroketjes draaide de afgelopen maanden op volle toeren. Door de stijgende interesse in gezonde vegetarische alternatieven werd tijdens de coronacrisis 25% meer verkocht. Ook op vlak van productinnovatie stond het merk niet stil: alle producten werden in een recycleerbaar jasje gestoken. Met de nieuwe verpakking en schaaltjes draagt het Belgische bedrijf haar steentje bij tot een gezonder leefmilieu en een meer duurzame retail. Door de introductie van de nieuwe verpakking gemaakt uit hernieuwbaar materiaal bespaart het label bijna 7 ton plastic per jaar.

The Bio Veggie Company werd drie jaar geleden opgericht door Delphine Van Goethem als gloednieuw label, naast het reeds gevestigde merk De Paddestoel dat al meer dan 30 jaar in de biowinkels te vinden is. De Belgische biolabels bieden kwalitatieve, vegetarische alternatieven aan in de supermarkt, bio- en natuurwinkels en de betere traiteur. Met The Bio Veggie Company wil Delphine de Belgen inspireren en overtuigen dat bio en veggie eten lekker en toegankelijk is voor iedereen.

Sinds de start van The Bio Veggie Company is niet alleen de biologische afzetmarkt gegroeid, ook de mindset van de consument die naar een gezondere levensstijl verlangt, de zogenaamde ‘casual veggies’, zorgde de afgelopen jaren mee voor mooie groeicijfers. Met een omzet van 2,5 miljoen euro voor het financieel jaar 2019 tekende het Belgische label een groei van 12% op. “We zien dat het aantal casual veggies enorm toeneemt, met een enorme piek tijdens de coronacrisis. Het vele thuiszitten stimuleerde velen om creatief in de keuken aan de slag te gaan en te experimenteren met gezonde alternatieven. De motivatie om af en toe vegetarisch te eten blijkt zich niet langer te beperken tot de vermindering van dierenleed, ook milieubewustzijn en gezondheid speelt sterk mee. Met deze nieuwe verpakking dragen we een extra steentje bij tot het behoud van een groene natuur”, licht Delphine toe.

In 2019 gingen 824.000 schaaltjes met twee burgers over de toonbank. Dit jaar hoopt The Bio Veggie Company meer dan 1 miljoen schaaltjes burgers te produceren in de nieuwe verpakking. Hierdoor bespaart het bedrijf op jaarbasis 6,7 ton plastic. “Ik ben er mij van bewust dat ik de wereld niet op mijn eentje kan veranderen. Maar als alle retailers en winkeliers in samenwerking met hun partners en leveranciers op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en de consument milieubewuster aankopen doet, geraken we een hele stap verder in het creëren van een beter leefmilieu”, besluit Delphine.

De nieuwe schaaltjes worden gemaakt uit gerecycleerd en hernieuwbaar karton waardoor de impact van de verpakking op het milieu wordt geminimaliseerd. Naast de vertrouwde verpakking met twee burgers, zullen er vanaf vandaag vier burgers beschikbaar zijn in een verpakking. Dit is niet alleen voordelig voor de consument, maar heeft bovendien een positief effect op de afvalberg. De veggie- en bioburgers, -nuggets en -kroketjes in de nieuwe verpakking en schaaltjes zijn vanaf nu verkrijgbaar bij Bio-Planet,  bio- en natuurwinkels en de betere traiteurzaak.

Meer informatie, beeldmateriaal en interviews kunnen aangevraagd worden via:
Amélie Putmans

Grote Markt 43, 9100 Sint-Niklaas