Persbericht: onderzoek van anti-verspillingsapp Phenix: In de kerstperiode wordt het meeste voedsel verspild

Brussel, 21 december 2021 – De gezelligste periode van het jaar is volgens ruim de helft van de Belgen (58%) ook die waarin het meeste voedsel verspild wordt. Dat blijkt uit een onderzoek van Phenix, de app tegen voedselverspilling, waarvoor 1.000 Belgen werden bevraagd. Enkele redenen hiervoor: we kopen te veel wanneer we boodschappen doen voor de feestdagen (83%): “Stel je voor dat iemand met honger naar huis gaat!” én we laten ons in deze periode vaker verleiden tot impulsaankopen (43%). Phenix geeft daarom tips om voedselverspilling tijdens de feestdagen tegen te gaan.

Wat zijn jouw plannen voor de feestdagen? Ruim 1 op de 2 Belgen (57%) organiseert één of meerdere etentjes bij hem of haar thuis. Iets meer dan de helft (53%) schuift op zijn beurt dan weer bij iemand anders thuis de voeten onder tafel terwijl 17% in de feestperiode op restaurant gaat.

Van wie thuis een feest organiseert, zegt een ruime meerderheid (70%) goed te kunnen inschatten hoeveel de gasten zullen eten. Toch zijn de porties (te) royaal tijdens de feestdagen: ruim 4 op de 5 gastheren en -vrouwen (83%) koopt (veel) meer eten dan hun gasten op kunnen. “Stel je voor dat iemand met honger naar huis gaat!” Het gevolg: ze hebben gemiddeld zo’n vijfde (19%) van de feestmaaltijd over en 43% blijft achter met een koelkast die bomvol zit. ​

2 op de 3 Belgen eten nog dagenlang van hun kerstmenu

Gelukkig zegt slechts een minderheid van de gastheren en -vrouwen (13%) dat ze de restjes na de feestdagen in de vuilbak of de compostbak zullen kieperen. Ruim 8 op de 10 (85%) verorbert de overschot later nog. 2 op de 3 Belgen (66%) genieten er zelfs nog dagenlang van. Iets meer dan de helft (52%) vriest restjes in en 41% geeft ze mee aan de gasten.

Wat doe je met het eten dat je over hebt na een feestmaaltijd?

1. Ik eet het later op (85%)
  2. Ik vries het in (52%)
  3. Ik geef het mee aan mijn gasten (41%)
  4. Ik verwerk het in nieuwe gerechten (34%)
  5. Ik geef het aan mijn huisdier (16%)
  6. Ik gooi het weg (13%)

Restjes mee naar huis?

Wil je wat restjes mee naar huis? Bijna 4 op de 10 Belgen (39%) krijgt telkens deze vraag van de gastheer of -vrouw. Terwijl bijna de helft van de Belgen (46%) volmondig ja antwoordt op deze vraag, vindt ruim een kwart (28%) dit niet leuk terwijl bijna evenveel Belgen er eerder gelaten op reageren (26%).

“De periode waarin we het meeste voedsel verspillen komt er aan. Met dit onderzoek willen we de Belgen hier bewust van maken en hen helpen om zo weinig mogelijk weg te gooien. Dit doen we door verschillende tips & tricks te geven over hoe ze bewuster boodschappen kunnen doen, en als ze dan achteraf toch nog eten over hebben; iets te doen met de restjes. Zo wordt Kerst écht de mooiste periode van het jaar!,” aldus ​ Valérie Gorreux, woordvoerder van Phenix België.

Methodologie

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Phenix tussen 24 november en 6 december 2021 bij 1.000 Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

Over Phenix

Phenix, de app tegen voedselverspilling, werd in januari 2019 gelanceerd in Frankrijk en in juni 2021 in België, met Brussel als startpunt. Sinds de opstart telt de applicatie bijna 2,5 miljoen gebruikers en bijna 10.000 partners. De onderneming met hoofdzetel in Frankrijk, stelt 250 mensen tewerk in Europa. Phenix beschikt over het ESUS (Entreprises Solidaire d’Utilité Sociale) en B-Corp certificaat. De organisatie is aangesloten bij het Tech for Good-netwerk.

www.wearephenix.com
​Facebook: phenix.antigaspi.be
​Instagram: phenix_belgium
​LinkedIn: phenix belgium

Enkele tips om voedselverspilling te vermijden:

1. Houd bij het opmaken van het menu rekening met de voorkeuren van je gasten en met de producten in je voorraadkast

2. Stel een lijstje op voor je naar de winkel gaat en houd je daaraan. Het is bovendien erg nuttig om de hoeveelheden te noteren zodat je zeker niet teveel koopt.

3. Ga je inkopen doen in een verpakkingsvrije winkel. Zo kan je zelf de exacte hoeveelheden kiezen en blijf je niet achter met een ingrediënt dat je niet zo vaak gebruikt.

4. Let op de porties. Het is beter kleinere porties te serveren en je gasten een tweede keer te bedienen, dan dat de helft van hun bord blijft liggen en je het moet weggooien.

5. Gebruik je restjes! Eet ze simpelweg op in de dagen na je feestmaal, verwerk ze in nieuwe gerechten, vries ze in, of, nog beter, doe er iemand een plezier mee! Je kan ze aanbieden aan je gasten of schenken aan iemand in je buurt die er nood aan heeft!

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers):

PHE_persbericht_kerstonderzoek.docx 49 KB