Persbericht Amgen: 1 op 3 vrouwen en 1 op 5 mannen boven de 50 jaar loopt een botbreuk op door osteoporose

20 oktober Wereld Osteoporose Dag: doe de online zelftest om osteoporose snel bij de horens te vatten

Brussel – In samenwerking met patiëntenverenigingen ReumaNet en Clair, lanceert biotechnologiebedrijf Amgen op woensdag 20 oktober de campagne ‘Behandel met zorg’ om mensen te informeren over de risico’s van osteoporose. Een datum die niet toevallig gekozen is, want dan is het Wereld Osteoporose Dag. Osteoporose is een stille ziekte die zelf geen pijn doet, maar wel broze botten veroorzaakt. Een verkeerde val kan voor deze patiënten grote gevolgen hebben. In België zijn er naar schatting zo’n 680.000 osteoporosepatiënten1; een aantal dat door de vergrijzing de komende jaren nog verder zal toenemen. Het is daarom belangrijk om mensen bewust te maken van de gevolgen van de aandoening en het belang van vroegtijdige opsporing.

Dokter Michaël Laurent, lid van de Belgian Bone Club en verbonden aan het UZ Leuven, onderstreept de noodzaak van meer bewustwording over osteoporose: “Een recente Brusselse studie toont aan dat 85% van de patiënten met breuken te wijten aan osteoporose geen behandeling krijgt.2 Ziektes van de botten, spieren en gewrichten krijgen bij zowel artsen als het grote publiek al jaren veel te weinig aandacht. Nochtans blijkt uit recente cijfers van het RIZIV dat deze pathologieën, waaronder breuken, op nummer één staan qua ziekenhuisopnames en de kostprijs voor onze gezondheidszorg.3

Met de campagne willen we de kennis over osteoporose vergroten en mensen bewust maken van het bestaan ervan zodat ze hun arts erover aanspreken. De onderdiagnose van osteoporose in Europa vormt immers een enorme barrière voor behandeling,” zegt Gabor Sztaniszlav, general manager bij Amgen. “Dat de meerderheid van de risicopatiënten onbehandeld blijft, onderstreept de drastische nood aan een beter beleid voor osteoporose en versterkt ons voortdurend engagement om osteoporose aan te kaarten en de zorg te verbeteren voor de miljoenen mensen die met deze ziekte leven.

Een stille ziekte die je maar beter snel opspoort

Osteoporose is een onzichtbare aandoening die de botmicroarchitectuur en de botmassa aantast. Botten worden brozer waardoor de kans op breuken groter wordt. Om aandacht te vragen voor de aandoening, houdt Amgen op 20 oktober een actie in de stations van Brussel-Centraal, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. Er worden paspoppen opgesteld die gewikkeld zijn in bubblewrap ter hoogte van pols, heup en wervels. Ze staan symbool voor de voorzichtigheid die patiënten met osteoporose aan de dag moeten leggen.

Volgens de International Osteoporosis Foundation (IOF) zal vanaf de leeftijd van 50 jaar één op drie vrouwen en één op vijf mannen tijdens hun verdere levensloop één of meerdere breuken oplopen.4,5 Tegen 2030 wordt een stijging van 23% verwacht, vooral van het aantal heupfracturen.6 Wie een heupfractuur oploopt, kijkt aan tegen een lang herstel: één jaar na de heupfractuur is 40-60% van de patiënten nog steeds niet de oude.7

Anja (54 jaar) werkt mee aan de campagne van Amgen. Zij wil haar ervaringen delen en mensen bewuster maken over het belang van een snelle opsporing van osteoporose: “Ik let goed op met hoe ik beweeg, want een verkeerde beweging kan slecht aflopen.” Ook Rudi (63 jaar) werkt mee aan de campagne en kreeg op 49-jarige leeftijd te horen dat hij osteoporose heeft: “Het begint langzaam, tot je de eerste breuk hebt en dan wordt het erger en erger. De pijn komt door die breuken, die nadien vaak niet goed herstellen. Die breuken worden veroorzaakt door de osteoporose, maar de ziekte zelf doet geen pijn.”, getuigt Rudi. “Ik vind het positief dat Amgen erover wil spreken en het taboe doorbreken. Zeker naar mannen toe. Er wordt vaak maar aan osteoporose gedacht wanneer iemand 70 jaar of ouder is, maar je moet toch altijd kritisch blijven.”

In de meeste gevallen ontdekken patiënten pas dat ze osteoporose hebben na een botbreuk. Zo’n fractuur is het resultaat van een complexe samenloop van verschillende factoren: de botdensiteit, leeftijd, geslacht, medicatie, comorbiditeit, valrisico en valangst. In België is osteoporose jaarlijks de oorzaak van meer dan 100.000 fragiliteitsfracturen die spontaan optreden of na een minimaal trauma1. De ziekte gaat vaak samen met de menopauze wanneer de beschermende invloed van het vrouwelijk hormoon oestrogeen wegvalt. Ook bij mannen, vooral 70-plussers, kan osteoporose een negatieve invloed hebben op de botgezondheid.

Wat kan je doen als je 50 jaar of ouder bent?

Amgen wil vrouwen én mannen vanaf 50 jaar bewuster maken over osteoporose, de gevolgen ervan en de gezondheidswinst die je kan boeken door tijdig in te grijpen.

Meten is weten, dus roept Amgen op om een online zelftest in te vullen via behandelmetzorg.be. De test vraagt minder dan een minuut van je tijd. Je hoeft enkel een aantal vragen te beantwoorden en je kan de resultaten meenemen naar een volgend doktersbezoek, zodat de arts kan nagaan of u risico loopt op osteoporose. Het is een handige tool voor jouw arts om een eventueel plan van aanpak op te stellen. Het is niet de bedoeling dat je jezelf gaat isoleren om geen breuken op te lopen, en dat je maatregelen neemt die erger zijn dan de ziekte zelf. Doe de test, behandel osteoporose en niet de gevolgen ervan.

Over Amgen

Amgen wijdt zich aan de ontsluiting van het potentieel van biologie voor patiënten die lijden aan ernstige ziektes door het ontdekken, ontwikkelen, produceren en leveren van innovatieve therapeutische toepassingen voor de mens. Deze aanpak begint bij het gebruik van de juiste instrumenten zoals geavanceerde menselijke genetica om de complexiteiten van ziektes bloot te leggen en de grondslagen van de menselijke biologie te begrijpen.

Amgen richt zich op gebieden waarop de medische behoeften nog onvoldoende beantwoord worden en wendt zijn expertise aan om te streven naar oplossingen die de gezondheid verbeteren en levens ingrijpend positief beïnvloeden. Als pionier in de biotechnologie sinds 1980 is Amgen uitgegroeid tot een van de belangrijkste onafhankelijke biotechnologiebedrijven ter wereld, heeft het wereldwijd miljoenen patiënten geholpen en ontwikkelt het geneesmiddelen met een grensverleggend potentieel.

Meer informatie op www.amgen.be.

Referenties

1 J.A. Kanis, N. Norton, N.C. Harvey, T. Jacobson, H. Johansson, M. Lorentzon, E.V. McCloskey, C. Willers, F. Borgström (2021) Archives of Osteoporosis. SCOPE 2021: a new scorecard for osteoporosis in Europe. doi.org/10.1007/s11657-020-00871-9

2 Iconaru L, Smeys C, Baleanu F, Kinnard V, Moreau M, Cappelle S, Surquin M, Rubinstein M, Rozenberg S, Paesmans M, Karmali R, Bergmann P, Body J.J. Osteoporos Int. 2020 Jul;31(7):1377-1382. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32128600/

3 Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. Financiële feedback per pathologie. [2019] tct.fgov.be/webetct/etct-web/national_data?lang=nl

4 Svedbom A, Hernlund E, Ivergård M, Compston J, Cooper C, Stenmark J, et al. Osteoporosis in the European Union: a compendium of country-specific reports. Archives of osteoporosis 2013;8:137.

5 International Osteoporosis Foundation. Facts and Statistics. [2020 Mar 3]. www.iofbonehealth.org/facts-statistics

6 IOF SC. Broken bones, broken lives: A roadmap to solve the fragility fracture crisis in Europe. Nyon: International Osteoporosis Foundation; 2019.

7 Dyer SM, Crotty M, Fairhall N, Magaziner J, Beaupre LA, Cameron ID, et al. A critical review of the long-term disability outcomes following hip fracture. BMC Geriatr 2016;16:158.

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken die gebaseerd zijn op de huidige verwachtingen en overtuigingen van Amgen. Alle stellingen die geen historische feiten aanhalen, zijn stellingen die beschouwd kunnen worden als toekomstgerichte stellingen, waaronder schattingen van inkomsten, operationele marges, kapitaaluitgaven, liquiditeit, andere financiële indicatoren, verwachte resultaten op het vlak van wetgeving, rechtspraak, beleid of klinische resultaten of praktijken, patronen of praktijken van klanten en voorschrijvers, vergoedingsstructuren en -resultaten en andere gelijkaardige schattingen en resultaten. Toekomstgerichte uitspraken houden belangrijke risico's en onzekerheden in, met inbegrip van deze die hierna besproken worden en uitgebreider worden beschreven in de rapporten van Amgen ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, waaronder ons meest recente jaarrapport op basis van formulier 10-K en enige daaropvolgende periodieke rapporten op basis van formulier 10-Q en actuele rapporten op basis van formulier 8-K. Tenzij anders aangegeven, verstrekt Amgen deze informatie op de vrijgavedatum van deze perskit en gaat het geen verbintenis aan om toekomstgerichte uitspraken in dit document bij te werken als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige of andere gebeurtenissen.

Er kan geen garantie worden gegeven aangaande toekomstgerichte uitspraken en de werkelijke resultaten kunnen wezenlijk verschillen van de vooropgestelde resultaten. De ontdekking of identificering van nieuwe kandidaat-producten of de ontwikkeling van nieuwe indicaties voor bestaande producten kan niet worden gegarandeerd en de stap van concept naar product is onzeker; bijgevolg kan er geen garantie worden gegeven dat een specifiek kandidaat-product of ontwikkeling van een nieuwe indicatie voor een bestaand product succesvol zal zijn en een commercieel product zal worden. Verder geven preklinische resultaten geen garantie voor de veilige en doeltreffende prestaties van kandidaat-producten bij mensen. De complexiteit van het menselijk lichaam kan niet perfect, en soms zelf niet afdoende, worden gemodelleerd door computersystemen, celkweken of diermodellen.

De tijd die nodig is om klinische studies af te werken en de reglementaire goedkeuring te verkrijgen om een product in de markt te zetten, was in het verleden erg uiteenlopend en we verwachten dat dit gelijkaardig zal zijn in de toekomst. Zelfs indien klinische proeven succesvol zijn, kunnen de regelgevende instanties de toereikendheid ervan in vraag stellen voor de goedkeuring van de eindpunten die we hebben geselecteerd. Wij ontwikkelen kandidaat-producten intern en via licentieovereenkomsten, partnerschappen en joint ventures. Kandidaat-producten die voortkomen uit samenwerkingen kunnen het onderwerp zijn van geschillen tussen de partijen en kunnen mogelijk niet zo effectief of veilig blijken als we dachten op het moment dat we die samenwerking aangingen. Verder zouden wij of anderen veiligheidsproblemen, bijwerkingen of productieproblemen aangaande onze producten, inclusief onze apparaten, kunnen vaststellen nadat ze al op de markt zijn gebracht.

Onze resultaten kunnen worden beïnvloed door ons vermogen om zowel nieuwe als bestaande producten zowel in het binnenland als buitenland succesvol op de markt te brengen, klinische en regelgevende ontwikkelingen betreffende huidige en toekomstige producten, omzetgroei van recent gelanceerde producten, concurrentie van andere producten waaronder biosimilaire geneesmiddelen, moeilijkheden of vertragingen in onze productie en wereldwijde economische omstandigheden. Bovendien is de verkoop van onze producten onderhevig aan prijsdruk, politieke en openbare toetsing en het terugbetalingsbeleid opgelegd door derdenbetalers, waaronder overheden, particuliere verzekeringsregelingen en beheerde zorgvoorzieningen en kan beïnvloed worden door regelgevende, klinische en richtlijnontwikkelingen en ontwikkelingen in binnen- en buitenland aangaande zorgstelsels en kostenbeheersing in de gezondheidszorg. Verder zijn onze onderzoeken, proeven, prijsstelling, marketing en andere activiteiten onderworpen aan uitvoerige regelgeving door regelgevende instanties uit binnen- en buitenland. Onze activiteiten kunnen impact ondervinden van openbare onderzoeken, rechtspraak en productaansprakelijkheidsvorderingen. Daarnaast kunnen onze activiteiten impact ondervinden van de inwerkingtreding van nieuwe belastingwetgeving of blootstelling aan bijkomende belastingverplichtingen. Indien we niet voldoen aan de verplichtingen in het kader van de randvoorwaarden betreffende de Corporate Integrity Agreement tussen ons en de Amerikaanse overheid, lopen we een risico op aanzienlijke sancties. Hoewel we regelmatig octrooien verkrijgen voor onze producten en technologie, kan de bescherming die onze octrooien en octrooiaanvragen bieden, betwist, ongeldig verklaard of omzeild worden door onze concurrenten, of kunnen we rechtszaken verliezen aangaande huidige en toekomstige intellectuele eigendommen. Wij voeren een wezenlijk deel van onze commerciële productieactiviteiten uit in enkele essentiële faciliteiten, waaronder in Puerto Rico, en zijn ook afhankelijk van derden voor een deel van onze productieactiviteiten, en voorraadbeperkingen kunnen de verkoop van bepaalde huidige producten en kandidaat-producten in ontwikkeling beperken. Bovendien concurreren we met andere bedrijven voor een groot deel van ons productaanbod, net als voor de ontdekking en ontwikkeling van nieuwe producten. Verder worden sommige grondstoffen, medische toestellen en onderdelen van onze producten uitsluitend aangeleverd door een externe leverancier. Sommige van onze distributeurs, klanten en betalers hebben een sterke onderhandelingspositie in hun betrekkingen met ons. De ontdekking van wezenlijke problemen met een product, gelijkaardig aan een van onze producten, die negatieve effecten hebben op een hele klasse producten, kan een negatief effect hebben op de verkoop van de desbetreffende producten en op onze activiteiten en bedrijfsresultaten. Onze inspanningen om andere bedrijven of producten te verwerven en de activiteiten van verworven bedrijven te integreren, kunnen mislukken. Een defect, cyberaanval of inbreuk op de informatiebeveiliging kan de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze systemen en gegevens in gevaar brengen. Onze aandelenkoers fluctueert en kan impact ondervinden van uiteenlopende gebeurtenissen. Onze bedrijfsprestaties kunnen het vermogen van onze Raad van Bestuur beïnvloeden of beperken om een dividend aan te kondigen, uit te betalen of gewone aandelen terug te kopen. Het is mogelijk dat we de kapitaal- en kredietenmarkten niet kunnen betreden onder voorwaarden die gunstig voor ons zijn of helemaal niet.

Hélène Vermeulen Wavemakers PR & Communications