Persbericht: Buurtopjebord.be: haal je feestmaaltijd af bij een buurtrestaurant en steun de sociale tewerkstelling

Tweesterrenchef Filip Claeys stelt feestmenu samen voor buurtrestaurant Pas Partout

Vandaag lanceren 28 buurtrestaurants in Vlaanderen Buurtopjebord.be, een digitaal platform voor hun takeaway-maaltijden tijdens de feestdagen. Iedereen kan er terecht om een lekker en betaalbaar feestmenu te bestellen en af te halen, én ondertussen steunen ze de sociale tewerkstelling. Tweesterrenchef Filip Claeys stelde voor het Brugse buurtrestaurant Pas Partout het menu samen, dat hij gisteren ging uittesten met de plaatselijke koks.

Nu alle horecazaken de deuren dicht moeten houden, boomen de afhaalmaaltijden. En dit geldt zeker voor de eindejaarsperiode: bij tal van restaurants zijn de afhaalmenu’s voor kerst en oudejaar nu al uitverkocht. Om hierop in te spelen, slaan 14 organisaties in Vlaanderen - samen goed voor 28 buurtrestaurants - de handen in elkaar. Op Buurtopjebord.be bundelen ze tijdens de feestdagen hun afhaalmaaltijden. Van de absolute kerstklassieker gebraden kalkoen over een vegetarische pastaschotel tot balletjes in de tomatensaus, je kan het binnenkort allemaal bestellen en afhalen bij één van de deelnemende buurtrestaurants.

“Tijdens de eerste lockdown en ook nu, kregen we van onze klanten meermaals de vraag of ze maaltijden kunnen afhalen bij het sociaal restaurant bij hen in de buurt. Hoog tijd dus voor een platform dat een overzicht biedt van welke feestmenu’s bij de verschillende buurtrestaurants kunnen besteld en afgehaald worden. Met dit initiatief willen we niet enkel bestaande, maar ook nieuwe klanten blij maken met een takeaway-concept voor lekkere en betaalbare dagschotels en feestmenu’s,” aldus Linde Brewaeys van HERW!N, het collectief van de maatwerkbedrijven waar ook de buurtrestaurants toe behoren.

Jobs voor meer dan 150 mensen met weinig kansen op de reguliere arbeidsmarkt
In normale tijden zorgen de buurtrestaurants voor betaalbare en lekkere maaltijden voor mensen uit de buurt. De sociale tewerkstelling staat er centraal. Mensen die, om welke reden dan ook, weinig of geen kansen hebben op de gewone arbeidsmarkt, krijgen er een zinvolle job, begeleiding en een toekomstperspectief. Bij de 28 deelnemende buurtrestaurants aan dit initiatief, zijn meer dan 150 werknemers aan de slag.

“De verplichte sluiting van de horeca en de daarbij horende tijdelijke werkloosheid, hakt er hard in bij veel werknemers. Niet in het minst bij de werknemers in de sociale economie zoals bij de buurtrestaurants, van wie er velen vaak al moeite hadden om de eindjes aan elkaar te knopen. Met de opstart van Buurtopjebord.be, geven we hen opnieuw zinvol werk. De sociale contacten, de werkstructuur en het hoger inkomen geeft hen weer zelfvertrouwen,” aldus Linde Brewaeys.

Filip Claeys, chef van De Jonkman, achter de kookpotten van buurtrestaurant Pas Partout
Het Brugse sociaal buurtrestaurant Pas Partout ging een unieke samenwerking aan met tweesterrenchef Filip Claeys van De Jonkman. Met de creatie van hun afhaalmenu ‘Plat Partout’ voor de eindejaarsperiode, willen ze ‘iedereen’ de kans geven om in deze moeilijke tijd een sterrenmenu op tafel te toveren. Gisteren gingen de koks van Pas Partout aan het kokerellen met Filip Claeys en zijn souschefs. Op het menu: twee voorgerechten, namelijk ‘noordzeevissalade met aardappel en augurk’ en ‘cannelloni van gedroogde ham met roquette sla, pesto en parmezaan’. Daarna volgen de hoofdgerechten ‘pladijsfilet met prei, bouillon aardappel en beurre noissette’ en ‘een stoofpotje van everzwijn met veenbessen en knolselderpuree’. Als dessert volgt een chocoladebrownie.

De Plat Partout box kost 45 euro per persoon en kan zowel op kerst- als oudejaarsavond afgehaald worden bij verschillende afhaalpunten in en rond Brugge.

Enkele leuke Buurtopjebord.be-cijfers:

• De afhaalmaaltijden van de 28 deelnemende buurtrestaurants worden klaargemaakt door meer dan 150 werknemers.
  • Herstoverij met appel en veenbessen, artisanale garnaalkroketten en parelhoen met champignonsaus zijn er de populairste gerechten.

Buurtopjebord.be verzamelt het takeaway aanbod van deze buurtrestaurants:
In Antwerpen:

• Alternatief, in Deurne
  • Refuge, in Mechelen
  • Buurtrestaurant Kom.EET, in Deurne
  • Buurtrestaurant De 7 Schaken, Antwerpen-Noord
  • Buurtrestaurant Bakboord, Antwerpen Linkeroever
  • Buurtrestaurant Foyer De Stroming, Antwerpen-Centrum
  • Buurtrestaurant De Plataan, Mortsel
  • Buurtrestaurant De Populier, Mortsel
  • Buurtrestaurant Cogelshof, Schoten
  • Buurtrestaurant ’t Dorp, Schoten