PERSBERICHT - World Sight Day op 12 oktober: gemeente Langemark-Poelkapelle post wazige beelden op sociale media om aandacht te vragen voor blinden en slechtzienden wereldwijd

Light for the World België lanceert bewustmakingscampange ‘Ongezien Afrika’

Langemark-Poelkapelle, 12 oktober 2023 – Vandaag, niet toevallig op de Dag van het Zicht, maakt de gemeente van Langemark-Poelkapelle haar ​ profielfoto wazig op facebook. Daarmee steunen ze de campagne ‘Ongezien Afrika’ van ​ Light for the World België, een erkende ngo die vermijdbare vormen van blindheid in Afrika bestrijdt. De campagne vraagt aandacht voor de meer dan 25 miljoen slechtzienden en blinden in Sub-Sahara-Afrika. Oogzorg is lang niet overal zo toegankelijk als in België. In Congo, Tanzania en Rwanda leeft 1 op de 10 inwoners met een visuele beperking, terwijl dat bij 90% van hen vermeden had kunnen worden. “Een kleine moeite die een grote impact kan hebben”, aldus schepen Heidi Coppenolle, bevoegd voor Ontwikkelingssamenwerking in Langemark-Poelkapelle.

Light for the World België zet zich al meer dan 25 jaar in om vermijdbare vormen van blindheid in die landen te bestrijden. Dit jaar doen ze dat onder de noemer ‘Ongezien Afrika’. “We genieten jaarlijks met heel wat Belgische toeristen van de natuurpracht in Afrika, maar wat als die voor de inwoners zelf continu wazig of zelfs onzichtbaar is?” vraagt Erwin Telemans van Light for the World België zich af. Om aandacht te vragen voor deze problematiek posten ook tientallen influencers, waaronder Eline De Munck en Dalilla Hermans vandaag wazige beelden op hun sociale media.

Al 23 jaar staat de tweede donderdag van oktober in het teken van de Dag van het Zicht, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Internationale Agentschap voor Preventie van Blindheid. Maar liefst 90% van de mensen die lijden aan een oogaandoening of een vorm van blindheid, leeft in een laag inkomensland, waar oogzorg lang niet zo evident is als in België. In Tanzania bijvoorbeeld is er 1 oogarts op 800.000 inwoners. In België is dat er 1 op 10.000 inwoners. Los van de afstand die mensen daar moeten afleggen om oogzorg te kunnen krijgen, zorgen armoede, gebrek aan info en het taboe op een visuele beperking er vaak voor dat oogaandoeningen niet tijdig verzorgd worden en escaleren, mogelijks met (gedeeltelijke) blindheid tot gevolg.

“Die blindheid had in veel gevallen vermeden kunnen worden” licht Erwin Telemans, CEO van Light for the World België toe. “Samen met lokale partners zet ons team zich in om vermijdbare vormen van blindheid in Sub-Sahara-Afrika te bestrijden op een duurzame manier. In eerste instantie door oogzorg kwalitatief en toegankelijk te maken op lange termijn, maar ook via educatie en preventie. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor opleidingen van oogartsen, richten we oogklinieken op en ondersteunen we die op administratief, logistiek en technisch vlak. We helpen hen vooral op weg om de problematiek in de toekomst zélf aan te pakken”

Kleine moeite, grote impact

Zag je ze al voorbijkomen op Instagram en Facebook, de wazige (profiel)foto’s van bekende Belgen en influencers? En die van de gemeente Langemark-Poelkapelle? Ze maken deel uit van de bewustmakingscampagne ‘Ongezien Afrika’ op de Dag van het Zicht. De ngo laat Belgen zo stilstaan bij de grote impact die een oogaandoening kan hebben. Het missen van de natuurpracht in de Sub-Sahara-landen is daar slechts een klein onderdeel van, maar staat wél symbool voor de gevolgen van blindheid. Nog té vaak krijgen oogpatiënten er te maken met sociale uitsluiting, krijgen ze minder onderwijskansen en geraken ze minder snel aan (aangepast) werk.

Als we hiermee kunnen helpen sensibiliseren, dan is dat een kleine moeite, die op termijn wel een grote impact kan hebben”, zegt Heidi Coppenolle, schepen in Langemark-Poelkapelle. “Als gemeente staan wij achter de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: gezond leven en kwalitatief onderwijs bevorderen, maken daar deel van uit”

Teken de petitie en steun Light for the World

Ook jij kan eenvoudig een verschil maken door de petitie van Light for the World België online te ondertekenen. Het neemt hooguit een paar minuten in beslag. Met de verzamelde handtekeningen trekt de ngo komende maand richting Caroline Gennez, de Minister van Ontwikkelingssamenwerking, om daar bijkomende werkingsmiddelen te vragen. Door zelf een wazige foto te posten, ondersteun je de campagne uiteraard ook.

Kan en wil je zelf financieel jouw steentje bijdragen? Met een gift van 52 euro financier je een cataractoperatie. Dankzij deze gift schenk je niet enkel het zicht aan iemand terug maar geef je deze persoon ook zicht op een beter leven. Je gift is fiscaal aftrekbaar vanaf 40 euro op jaarbasis. Alle info via https://www.ongezienafrika.be/of www.lightfortheworld.be. ​ ​

--- Einde van het persbericht ---

Contact

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met Nele De Klerck, Wavemakers PR & Communications, via

Nele De Klerck Account Manager, Wavemakers PR & Communication
Persbericht Light for the World Langemark Poelkapelle LVTWB_WorldSightDay_Persbericht_11102023_Langemark.pdf - 126 KB

Over Licht voor de Wereld

Light for the World Belgium is een Belgische, erkende ngo die samen met partnerorganisaties in Afrika, meer bepaald in Rwanda, Tanzania en Congo, vermijdbare blindheid bestrijdt: ze bieden o.a. kwalitatieve oogzorg aan mensen met een visuele beperking, richten oogklinieken op en ondersteunen lokale ziekenhuizen op administratief, logistiek, educatief en technisch vlak. Daarnaast zetten ze in op inclusieve onderwijsprojecten en het voorkomen van oogziektes. Samenwerking met partnerorganisaties, een duurzame ontwikkeling en een toenemende mate van financiële autonomie, staan hierbij centraal. Light for the World België maakt deel uit van Light for the World International. De Belgische tak is een onafhankelijke entiteit en stelt een 20-tal werknemers te werk, waarvan 10 in België en 10 in Afrika. Het werkingsbudget van 4,5 miljoen EUR per jaar is voornamelijk afkomstig uit giften.

About Wavemakers

Mix a strategic approach with a large amount of creativity and you have the ideal recipe for a successful PR campaign. With a fresh perspective, we create bridges between you and the press and influencers through our extensive PR network in the form of a thorough PR strategy, press & influencer relations, media training and crisis communication.

Grote Markt 43, 9100 Sint-Niklaas