Persbericht: ZEB is dieven beu en lanceert met ‘No Way, Not Today’ grote antidiefstalcampagne in shops

Jaarlijks 2 miljoen euro omzetverlies door gestolen kledij

De kerstperiode is voor retailers niet enkel een hoogseizoen wat verkoop betreft. Ook op het gebied van winkeldiefstallen scoort de donkerste periode van het jaar tot een kwart hoger, zo blijkt uit een onderzoek van Securitas. Multibrand fashion store ZEB trekt aan de alarmbel om het diefstalprobleem aan te kaarten. Ondanks zware investeringen op vlak van preventie en bewaking – met positieve gevolgen – blijft diefstal een probleem.

Daarom start ZEB tijdens de kerstperiode een campagne om dieven af te schrikken. In elke ZEB-store komt aan de ingang een groot stopbord dat dieven af moet schrikken en de etalages worden samen met de paskamers bestickerd. ZEB wil het probleem onder de aandacht brengen zonder daarbij de klanten te viseren.

Naast de campagne ‘No Way, Not Today’ worden er achter de schermen bij ZEB ook al veel inspanningen geleverd om het diefstalpercentage naar beneden te halen. Sinds enkele jaren is er een Loss Prevention-team van vier medewerkers die voltijds werken rond preventiemaatregelen door middel van audits, extra security, mystery shoppers en opleidingen. De unit ondersteunt de winkelpunten op vlak van diefstalpreventie en bestudeert indien nodig de camerabeelden. De samenwerking met de politie is trouwens uitstekend, elke aangifte wordt grondig opgevolgd en onderzocht.

Tijdens opleidingen krijgen de winkelmedewerkers van ZEB aangeleerd hoe ze verdacht gedrag beter kunnen detecteren om te vermijden dat er überhaupt gestolen wordt. “Dat deze aanpak werkt zien we alleen al aan het aantal diefstalmeldingen. Op één jaar tijd is het aantal diefstalmeldingen in de 70 vestigingen van ZEB verdubbeld tot 1000. We stellen weliswaar een dalende trend van het diefstalpercentage vast, maar toch blijft diefstal een groot probleem. In feite kopen we voor een waarde van 2 miljoen euro goederen aan voor de dieven. Dat kan zo niet langer”, vertelt CEO Luc Van Mol.

We merken dat dezelfde personen en bendes terugkomen, soms tot twee of drie keer op een dag om hun slag te slaan. Dat gebeurt niet alleen bij ons maar ook bij onze collega-retailers of winkeliers. We pleiten dan ook voor een zwarte lijst zoals in Nederland waarbij retailers samenwerken en gegevens registreren van dieven om hen zo daadwerkelijk de toegang tot hun winkel te ontzeggen”, aldus Van Mol. Momenteel is de aanleg van een zwarte lijst niet toegelaten in België wegens de privacywetgeving.

Videobeelden van pogingen tot diefstal bij ZEB kan u hier bekijken.

Over ZEB groep

ZEB groep is het moederbedrijf van de multibrand stores ZEB, The Fashion Store, PointCarré en sinds februari 2019 ook ZEB For Stars. De Belgische retailer met hoofdzetel te Merchtem beschikt over 110 winkelpunten verspreid over België. De groep zal voor het financieel jaar 2018-2019 een omzet van 224 miljoen euro (incl. BTW) realiseren en rekent daarvoor op de steun van 1200 medewerkers.

Voor interviewaanvragen, uitlenen van materiaal voor shootings, beeldmateriaal of meer info, neem contact op met: