Persbericht: Vijf topsporters lanceren de challenges van de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020

Persuitnodiging: Op 21 en 22 mei gaan 19.173 atleten de sportchallenges thuis aan

Brussel – Greg Van Avermaet, Roberto Martínez, Yanina Wickmayer, Fanny Lecluyse en Dylan Borlée daagden de 19.173 Special Olympics Belgium-atleten vandaag uit om op donderdag 21 en vrijdag 22 mei zoveel mogelijk sportieve uitdagingen aan te gaan. De korte videoboodschappen werden gepost op hun sociale netwerken om de atleten te motiveren zoveel mogelijk van de tien sportuitdagingen in vijf disciplines te trotseren. De Special Olympics Belgium Virtual Games 2020 zijn online te volgen als alternatief voor de afgelaste Nationale Spelen. Ook niet virtueel te missen zijn de Openingsceremonie met de Torch Run, die van start gaat met Tessa Wullaert, en de Sluitingsceremonie. Beiden zijn live te volgen op de sociale mediakanalen van Special Olympics Belgium.

D-2 voor de aftrap van de Special Olympics Belgium Virtual Games, de online versie van de Nationale Spelen. Hiervoor publiceerden vijf sportpersoonlijkheden vandaag een aanmoedigingsvideo op hun sociale netwerken. Roberto Martínez kondigde aldus de twee uitdagingen voor voetbal aan, Yanina Wickmayer die voor raketsporten, Greg Van Avermaet voor wielrennen, Dylan Borlée voor atletiek, en Fanny Lecluyse voor zwemmen. Voorbeelden van enkele challenges zijn planking, jongleren met een bal, een evenwichtsoefening uitvoeren of enkele kilometers wandelen, hardlopen of fietsen  (alle challenges zijn terug te vinden in het bijgevoegde document). “We hebben zowel makkelijke als iets moeilijkere uitdagingen uitgewerkt, zodat iedereen er zoveel mogelijk kan realiseren thuis, met hun club of in hun instelling. Ik kan jullie alvast vertellen dat deze eerste editie van de Virtual Games met veel enthousiasme werd ontvangen door onze atleten en door de duizenden vrijwilligers“, vertelt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium.

Topsporters nemen deel aan de #SOBVirtual2020
Of het nu vanop een virtuele afstand is, of terwijl de regels van social distancing gerespecteerd worden, vele bekende namen ondersteunen de atleten tijdens deze tweedaagse Virtual Games. Onder anderen Tia Hellebaut, Ann Wauters, Yanina Wickmayer en Bashir Abdi zullen de atleten bezoeken voor een gedeeld sportief moment.

Het startschot van de Special Olympics Belgium Virtual Games wordt gegeven deze donderdag 21 mei van 10u tot 10u30 met de virtuele Openingsceremonie. Afspraak op de Facebook-pagina van Special Olympics Belgium om de tien aangeboden sportchallenges live te ontdekken. Dit is eveneens de ideale gelegenheid om Tessa Wullaert de virtuele Torch Run, de fakkelloop met de Vlam van de Hoop die wordt doorgegeven aan verschillende Special Olympics-atleten, te zien starten. Ook zanger Christoff en tv-presentator Dieter Coppens dragen hun steentje bij tot de feestelijke opening. Lieven Maesschalck zal de atleten ondersteunen met sportieve tips en begeleiding. De Openingsceremonie wordt afgesloten met een stevige opwarmsessie zodat iedereen fysiek klaar is voor een maximum aantal sportieve uitdagingen.

Ontdek doorheen de dag de verschillende video's van de atleten en steun ze door je eigen filmpjes te delen of door te reageren met #SOBvirtual2020. Vanaf 19u zal er een best of-video gedeeld worden met de meest memorabele momenten van de afgelopen dag. Verder is er op donderdag om 12u een live kook-workshop te volgen met sterrenchef Christophe Hardiquest, en is er de hele dag een Instagram take-over door De Buurtpolitie-acteur en SOB-ambassadeur Henny Seroeyen.

Persuitnodiging : beleef de challenges in aanwezigheid van topsporters
Er zijn verschillende mogelijkheden om een reportage over de Virtual Games te brengen door de bijeenkomsten tussen Special Olympics-atleten en sportpersoonlijkheden bij te wonen. Het programma vindt u hieronder terug.

Gelieve u op voorhand te accrediteren, een mondmasker te dragen en de regels van social distancing te respecteren.

DONDERDAG 21 MEI
09u30
: Tia Hellebaut bezoekt enkele SOB-atleten om samen de virtuele Openingsceremonie te bekijken, ze gaan samen de challenges in atletiek aan in de aanwezigheid van Piet Steel, voorzitter van Special Olympics Belgium. Adres: Speeltuin Smallestraat, 2430 Eindhout-Laakdal

14u00: Ann Wauters ontmoet SOB-atlete Alice Devooght om samen de challenges in wielrennen en de jumping jacks in atletiek te realiseren. Adres: Houtbulkstraat 15, 9800 Deinze

15u00: Henny Seroeyen gaat samen met jonge SOB-basketbalspelers Sander (12), Brent (9), Aaron  (12) en Brent (12) enkele sportieve challenges aan. Adres: Weerstandslaan 23, 3920 Lommel

VRIJDAG 22 MEI
10u30
: Yanina Wickmayer en SOB-atlete Kristi Panken gaan samen de challenges in raketsport aan in de aanwezigheid van Zehra Sayin, CEO Special Olympics Belgium. Adres: GYM TC, Alice Nahonlei 2, 2900 Schoten

15u30: Bashir Abdi gaat samen met Evy Ploegaerts et Tjörven Delhaye een afstand van 2km lopen (atletiek). Ze gaan eveneens de planking-challenge (zwemmen) aan. Adres: KRC Gent, Frederick Burvenichstraat 171, 9050 Gent

Wenst u één van deze momenten bij te wonen of de atleten te ontmoeten in hun Nederlandstalige club of instelling? Zou u graag met de organisatoren van de Virtual Games spreken? Gelieve dan zo snel mogelijk contact op te nemen met Ruth Vervaet (0479 74 57 41, ruth@wavemakers.eu).

--- Einde van het persbericht ---

Over Special Olympics
Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar door olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog steeds bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering voor hen te creëren. Special Olympics werd in 1968 opgericht in de Verenigde Staten door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 6 miljoen atleten in 193 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is daarnaast ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.
Meer informatie: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.

Voor meer informatie of interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:
Ruth Vervaet
ruth@wavemakers.eu