Persbericht: Special Olympics Belgium Virtual Games 2020 groot succes

Herbeleef de mooiste momenten op de Facebook-pagina van Special Olympics Belgium

De eerste editie van de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020 was een groot succes. Maar liefst 11.696 atleten sporten mee en stuurden massaal hun video's op. Ook topsporters Yanina Wickmayer en Bashir Abdi gingen vandaag enkele uitdagingen aan in het gezelschap van Special Olympics-atleten. Deze tweede en laatste dag van de Virtual Games werd online afgesloten met een feestelijke Sluitingsceremonie met DJ Amai M’n Klak, beter bekend als Jamie uit Down The Road. Nu is het moment aangebroken voor de atleten om hun virtuele medailles aan te vragen.

Deze tweede en laatste dag van de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020 begon om 10u met een virtuele warming-up. Meer dan tienduizend atleten met een verstandelijke beperking deden mee aan de challenges en deelden video’s van hun sportprestaties via social media. Tijdens deze twee wedstrijddagen ontving de Olympische organisatie honderden video's van de 10 uitdagingen die moesten gerealiseerd worden in 5 sportdisciplines (zwemmen, atletiek, voetbal, fietsen en raketsporten). "In totaal deden 11.696 atleten mee aan de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020. Dit is 3 keer meer dan tijdens de Nationale Spelen die ons om organisatorische redenen verplichten de deelname te beperken tot 3.400 atleten. We hopen dat, ondanks de omstandigheden en de afstand, iedereen heeft genoten van hun deelname aan de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020”, legt Zehra Sayin CEO Special Olympics Belgium uit.

Vandaag namen Yanina Wickmayer en Bashir Abdi deel aan de challenges. Yanina Wickmayer, grote supporter van Special Olympics Belgium, ontmoette Kristi Panken om samen de uitdagingen in raketsporten aan te gaan. “Special Olympics-atleten missen, net zoals alle andere sporters, de competities en het matchgevoel. Ik ben heel blij dat ik vandaag met Kristi heb kunnen sporten en alle andere atleten heb kunnen aanmoedigen om in beweging te blijven”, vertelt Yanina nadat ze de evenwichtsoefening uitvoerde en de tennisbal vijf minuten in de lucht hield. Marathonloper Bashir Abdi, maakte op zijn beurt voor het eerst kennis met Special Olympics Belgium en haar atleten. Hij werd al snel uitgedaagd door SOB-atleten Evy Ploegaerts en Tjörven Delhaye om 2 km te lopen, één van de atletiekuitdagingen, en om vijf keer 30sec te planken, voor de uitdaging in het zwemmen. "Ik heb zoveel respect voor deze toppers! Het is fijn om hen te zien trainen en hoop dat ze gemotiveerd blijven om te blijven sporten. Het geeft mij motivatie hen aan de slag te zien", zegt Bashir Abdi.

Zoals aangekondigd tijdens de Sluitingsceremonie met DJ Amai M’n Klak, ook bekend als Jamie uit Down The Road, kunnen de atleten vanaf nu hun virtuele medaille opvragen. Special Olympics Belgium nodigt alle atleten uit om online hun virtuele medaille te downloaden en te printen en nadien te delen op hun sociale media-kanalen. Sinds de aankondiging van de Virtual Games zijn al zeker 137.000 mensen bereikt via de Facebookpagina van de organisatie. "Wij hopen de sociale media te overspoelen met virtuele medailles! Zo kunnen we met een zo hoog mogelijk aantal atleten met een verstandelijke beperking in contact komen om dit jaar ons doel van 20.000 aangesloten atleten bij Special Olympics Belgium te bereiken", aldus Zehra Sayin. De beste momenten van deze twee wedstrijddagen, de Openings-, en Sluitingsceremonie zijn terug te vinden op Facebook en Instagram en via #SOBvirtual2020.

--- Einde van het persbericht ---

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar door olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog steeds bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering voor hen te creëren. Special Olympics werd in 1968 opgericht in de Verenigde Staten door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 6 miljoen atleten in 193 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is daarnaast ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.
Meer informatie: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.