Persbericht: Special Art Evening levert 14.150€ op voor Special Olympics Belgium

Unieke veilingavond van kunstwerken gerealiseerd door artiesten met een verstandelijke beperking was groot succes.

Vrijdag 9 november 2018 — Brussel - Gisteren vond in de receptiezalen van de Koninklijke Musea van Schone Kunsten van België een unieke tentoonstelling en veiling plaats van 15 kunstwerken gecreëerd door mensen met een verstandelijke beperking. De werken gingen onder de hamer van veilingmeester Marianne Hoet (Phillips). De opbrengst van 14.150€ gaat integraal naar de werking van Special Olympics Belgium (SOB), de Olympische organisatie voor atleten met een verstandelijke beperking.

Donderdagavond werd voor de eerste keer een Special Art Evening georganiseerd door Special Olympics Belgium (SOB) in samenwerking met het Kabinet van Staatssecretaris voor Personen met een Beperking Zuhal Demir. 15 werken van kunstenaars met een verstandelijke beperking werden op voorhand nauwkeurig geselecteerd door veilingmeester Marianne Hoet van het veilinghuis Phillips en dochter van de overleden kunstpaus Jan Hoet. “Kunst leert ons dat kwetsbaarheid normaal is. Charity events zijn een onderdeel van onze mission statement.” vertelt Marianne naderhand.

In totaal bracht deze warme avond 14.150€ op die SOB zal inzetten om haar 16.843 atleten nog beter te kunnen omkaderen op tal van sportactiviteiten. Bijvoorbeeld de organisatie van de Nationale Spelen volgend jaar, die tijdens het Hemelvaartweekend plaatsvinden in Sint-Niklaas en Beveren. Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking van Staatssecretaris voor Personen met een Beperking Zuhal Demir en haar kabinet. Zij waren van meet af aan voorstander van dit initiatief. “Ook personen met een handicap moeten alle kansen krijgen om hun dromen waar te maken en hun talenten te tonen. Kunst en handicap ontmoeten elkaar hier. Daarom ligt dit evenement me erg nauw aan het hart.” aldus mevrouw de Staatssecretaris.

Piet Steel, voorzitter van SOB, blikt terug op een geslaagde avond in aanwezigheid van tal van gasten en verschillende hooggeplaatste genodigden zoals onder meer Daniëlle Sioen en Jef Van den Put. Hij is zeer fier dat zoveel mensen zich het lot van mensen met een verstandelijke beperking aantrekken en hun steentje met veel plezier willen bijdragen voor hen en om de sociale inclusie te bevorderen. Hij opende de tentoonstelling plechtig met de volgende woorden: “Welkom tot deze “ongewone” veiling, van “ongewone” kunstwerken, van buitengewone artiesten met een verstandelijke beperking.”.

Voor meer informatie en interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:
Wavemakers PR & Communications, Astrid De Paep, astrid@wavemakers.eu,  +32 (0)476 58 02 74

Over Special Olympics
Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.playunified.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.be

Persdossier : https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2018/09/Persdossier-2018-NL.pdf

Special Art Evening - Marianne Hoet © Special Olympics Belgium
Special Art Evening_ Piet Steel - Zuhal Demir - Marianne Hoet - Zehra Sayin © Special Olympics Belgium