Persbericht: Nieuwe Belgische kapers op de designkust

Atelier Piraat lanceert eerste meubelcollectie

Sint-Niklaas - Na zich gedurende vier jaar alleen te hebben toegelegd op maatwerk en totaalprojecten in interieur, was voor Raf Vaerewyck en Pieter Van Snick van Atelier Piraat uit Belsele de tijd rijp om met een eigen collectie meubilair voor de dag te komen. Die is er intussen: de lamp, de bijzettafel/kruk, het wandrek, de bank en de tafel van de collectie PIRAAT zijn klaar om voorgesteld te worden aan het grote publiek. Dat laatste mag tamelijk letterlijk worden genomen: van 18 tot 22 oktober 2018 vind je Atelier Piraat namelijk op het The Floor Is Yours-platform voor jonge, beloftevolle ontwerpers van de 26ste Biënnale Interieur in Kortrijk Xpo.

Respect voor de materie en de technische grenzen ervan: de collectie PIRAAT valt op door zijn grafische karakter en soms speelse stijl. Alle stukken zijn opgebouwd vanuit vlakke, tweedimensionale platen die zijn omgezet in een ruimtelijk object. Op die manier worden ze een grafisch element, maar met een extra dimensie. “De meubelstukken zijn eigenlijk ontstaan vanuit de vragen die we kregen tijdens onze totaalprojecten. Het wandrek was de eerste toepassing van een modulair inzetbare oplossing en de lamp is daar een afleiding van”, vertelt Pieter Van Snick.

We zijn hierbij bewust op zoek gegaan naar uitgepuurde lijnen. Ons streven naar eenvoud hebben we in deze eerste collectie heel ver doorgedreven”, vult Raf Vaerewyck aan. “We gaan ervan uit dat de stukken zeker in de smaak zullen vallen bij mensen die ambacht én zin voor detail naar waarde kunnen schatten.”

Eigenzinnige toets
Ambacht en tijdloosheid zijn twee woorden die de stijl van Atelier Piraat kenmerken. Tegelijk willen de jonge ontwerpers hun eigen stempel drukken. Pieter Van Snick: “Maatwerk blijft belangrijk, maar we wilden iets dat recurrent was. We werken bijna altijd voor mensen die geen vrede nemen met een standaardoplossing, en die ons de ruimte geven om ons ding te doen. Dat laatste hebben we met deze collectie trouwens zeker ook gedaan. Let wel: we richten ons zeker tot een breed publiek, maar het moet zich dan kunnen vinden in onze eigen en eigenzinnige toets. Hopelijk slagen we erin om op termijn onze geheel eigen ‘piratenstijl’ te kunnen ontwikkelen.”

Van Interieur naar nieuwe studio
Halfweg oktober volgt het eerste grote kennismakingsmoment voor designliefhebbers uit Vlaanderen en (ver) daarbuiten: dan worden de lamp, de kruk, het wandrek, de bank en de tafel van de collectie voorgesteld op het The Floor Is Yours-platform voor jonge, beloftevolle ontwerpers van de 26ste Biënnale Interieur in Kortrijk Xpo.

In het voorjaar van 2019 opent Atelier Piraat dan weer een nieuwe studio in de Nieuwstraat in Sint-Niklaas, met een toonzaal en winkel op de gelijkvloerse verdieping, en een werkruimte en bureau daarboven. “We kijken er erg naar uit om van daar te kunnen opereren”, verklaart Raf Vaerewyck. “Hier gaan we onze klanten op een nog professionelere manier kunnen ontvangen, kunnen we een grotere verwevenheid opbouwen met het stadsleven en zullen we natuurlijk onze collecties tonen.”

Collecties in het meervoud? Jawel: “De toekomst brengt hopelijk een mooie afwisseling tussen fijne totaalprojecten enerzijds en nieuwe meubels en objecten ontwikkelen anderzijds. We zijn trouwens al gestart met de uitbreiding van onze collectie tableware en homeware. Op de koop toe stomen we een alternatieve collectie klaar die meer toegespitst zal zijn op bureau- en kantoortoepassingen. Maar daarover later meer,” lacht Pieter Van Snick.

Over Atelier Piraat
Atelier Piraat is opgericht in 2015 door Raf Vaerewyck en Pieter Van Snick met de bedoeling om maatwerk te leveren op het vlak van meubilair en interieur. Daarbij laten ze zich al jaren geenszins inperken door materialen - zo lang die eerlijk, esthetisch verantwoord en van ontegensprekelijke kwaliteit zijn. Ze spelen met metaal, massief hout, plaatwerk en glas waarin de details het ontwerp maken: puur, zonder franje en hoogst origineel. Het duo grossiert evenzeer in bouwsels met beton (zelf gegoten, gepigmenteerd en gepolierd), koel marmer en details in geborstelde messing. Voor hen is een ruimte geslaagd wanneer ze logisch én veilig aanvoelt, en wanneer er een juiste balans is tussen materialen, kleuren en vormen.

Sinds deze maand hebben ze ook een eigen collectie meubilair klaar onder de naam PIRAAT. Die bestaat uit een lamp, een kruk, een wandrek, een bank en een tafel.

Prijzen collectie PIRAAT:
K1/K1+ (kruk): € 129,00
W1 S/S+ (shelf): vanaf € 175,00/stuk – P (profile): vanaf € 195,00/stuk
L1/L+ (lamp): vanaf € 369,00
B1/B1+ (bank): vanaf € 649,00
T1/T1+ (tafel): vanaf € 1.650,00

Pieter Van Snick:
Studeerde grafische vormgeving aan Sint-Lucas Gent en volgde de voortgezette opleiding meubelontwerp (VOMO) aan Thomas More Mechelen. Werkte gedurende één jaar als schrijnwerker, was vervolgens vier jaar productdesigner bij Unilin, ging vervolgens een jaar lang als meubelrestaurateur aan de slag en is sinds 2015 Piraat voor het leven.

Raf Vaerewyck:
Is van opleiding Maatschappelijk Assistent, optie cultureel werk. Ging twee jaar lang in de leer bij een schrijnwerker en volgde daarnaast een opleiding tot meubelrestaurateur. Voordat hij Atelier Piraat mee opstartte was Raf twaalf jaar lang zelfstandig parketplaatser.

Website: www.atelierpiraat.be
Facebook: www.facebook.com/atelierpiraat/

Voor de redactie (niet voor publicatie)
Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, neem gerust contact op met:

Elke De Mayer