Persbericht: Multibrand fashion store ZEB bant niet duurzame merken volledig tegen 2025

Belgische retailer groeit met 6% en opent dit jaar negen nieuwe filialen

Merchtem – De Belgische multibrand fashion store ZEB maakte vandaag haar jaarresultaten voor het boekjaar 2018-2019 bekend. Met een groei van 6% en een omzet van 223,4 miljoen euro zet de ZEB-groep alweer positieve resultaten voor. De Belgische retailer kondigde eveneens de uitrol van een ambitieus duurzaamheidsplan aan dat het engagement voor een duurzamere productie, packaging en een eco-efficiënt winkelpark moet verzilveren. De opening van de eerste vintage pop-up in Wilrijk en de introductie van een transparant labelsysteem zijn een van de eerste initiatieven in het kader van het streven naar een meer ecologische mode-industrie.

ZEB’s duurzaamheidsbeleid - Because there’s no planet B!
In het plan dat ZEB vandaag voorstelt, wil de groep zich engageren om binnen de vijf jaar het aanbod duurzaam geproduceerde artikelen op te trekken naar 80%. Er zullen meer ecologische stoffen ingeschakeld worden voor de productie van eigen labels. Maar ook voor de merken die de groep verdeelt wordt met de leveranciers gekeken hoe bijvoorbeeld het gebruik van chemicaliën en biologische verfstoffen bij de productie van denim verder geoptimaliseerd kan worden. Merken die tegen 2025 niet duurzaam zijn en niet aan de vereisten voldoen worden uit het aanbod gehaald.

Het gebruik van single use plastics, zoals plastic kledinghoezen en -hangers wordt met de helft verminderd. De verpakking van de online aangekochte kledingstukken wordt volledig duurzaam en de winkels en het hoofdkantoor van ZEB worden energieneutraal. Het duurzaamheidsplan van ZEB zal de komende vijf jaar geleidelijk aan worden uitgerold om in 2025 volledig op punt te staan.

Bij ZEB willen we niet alleen zelf een inspanning doen maar gaan we ook onze klanten en leveranciers aanzetten om de handen in elkaar te slaan voor een beter milieu. We zijn ervan overtuigd dat, wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt, dit grote veranderingen kan teweegbrengen in de mode-industrie”, verklaart CEO Luc Van Mol.

Duurzame productie bij eigen labels en merken
De productie van de eigen labels (zoals bijvoorbeeld Astrid Black Label, DEUX, …) bestaat nu al voor 70% uit duurzaam materiaal, zoals biologisch katoen, gerecycleerde garen en Lyocell. Deze collecties worden steeds in kleine aantallen geproduceerd door fabrikanten waarmee ZEB een persoonlijk contact heeft. Door het label ‘I Made Your Clothes’ krijgt de klant een beeld over de persoon die de kledingstukken maakt. De consumenten die met een goed (duurzaam) geweten willen shoppen kunnen ecologische kledingstukken spotten door het “We Love Our Planet”-label. Ook thuis kunnen de klanten een steentje bijdragen met de DIY-sustainable tips at home van ZEB.

Energieneutraal hoofdkantoor en logistiek
Alle (nieuwe) winkelfilialen voldoen vanaf 2020 aan de BREEAM normen (instrument om de duurzaamheid van een gebouw te meten). Ook zal ZEB nauw samenwerken met Eoly voor de productie van duurzame energie & nanoGrid voor de monitoring en analyse van verbruikte energie.

Vermindering papierverbruik en aanmoediging duurzamer werken bij ZEB-team
Met de introductie van het digitaal kassaticket en het vervangen van papieren zakken naar herbruikbare draagtassen bespaart de winkelketen meer dan 380 ton papier per jaar. Ook intern worden er maatregelen genomen. Zo wordt het printbeleid in de hoofdkantoren aangepast en worden medewerkers aangezet om hun printgewoonten te evalueren.

Op zaterdag 2 mei daagt het ZEB-team alle partners en klanten uit om deel te nemen aan de grote Beach Clean op het strand van Blankenberge.

Vintage pop-up in Wilrijk
De opening van de eerste vintage pop-up in Wilrijk is een van de eerste initiatieven in het kader van het ambitieuze duurzaamheidsplan dat de retailer zich oplegt. Vanaf 2020 zal ZEB verschillende initiatieven organiseren om in samenwerking met partners, leveranciers en klanten te streven naar een meer ecologische mode-industrie. “Doorheen de jaren merkten we op dat tweedehandskledij een nieuw leven geven enorm aan het boomen is. Dit initiatief is niet enkel hip & trendy maar is ook een grote stap in het verduurzamen van fashion. Met de opening van deze pop-up wil ZEB de klanten aanzetten om kwalitatieve vintage kledij te upcyclen en te combineren met nieuwe stuks”, legt Erika Mees, Marketingdirecteur van ZEB uit. De pop-up biedt 500 unieke vintage kledingstukken aan en zal drie maanden open zijn voor publiek.

Forse stijging voor Belgische retailer
Tegelijk met het aankondigen van hun duurzaamheidsplan communiceerde ZEB ook de jaarresultaten. Het groepsresultaat van ZEB, waaronder de merken ZEB, The Fashion Store, PointCarré en ZEB For Stars, voor het financieel jaar 2018-2019 bedraagt 223,4 miljoen euro (inclusief BTW). Goed voor een forse stijging van 6,6% tegenover het vorige boekjaar (209,5 miljoen euro in 2017-2018). Voor het boekjaar 2019-2020 staat een stijging van 10% op de planning en mikt de winkelgroep op een totale omzet van 246,7 miljoen euro.

Met 113 winkels verspreid over heel België is de retailgroep een van de grote spelers en een vaste waarde in de Belgische fashionindustrie. Recent opende ZEB een eerste vestiging in Groothertogdom Luxemburg en krijgt Frankrijk een tweede PointCarré vestiging erbij in augustus. Maar de stijging van het aantal filialen zal zich vooral in België laten merken. Met de geplande opening van negen nieuwe winkels in 2020 komt het aantal op 122 te staan. De opmars van het aantal winkelpunten gaat uiteraard gepaard met nieuwe aanwervingen. Bij elke opening wordt er extra werkgelegenheid gecreëerd voor 5 tot 8 medewerkers. Momenteel stelt de groep 1.200 medewerkers tewerk die samen zorgen voor een positieve merkbeleving.

OVER ZEB GROEP
ZEB groep is het moederbedrijf van de multibrand stores ZEB, The Fashion Store, PointCarré en sinds februari 2019 ook ZEB For Stars. De Belgische retailer met hoofdzetel te Merchtem beschikt over 113 winkelpunten verspreid over België. De groep realiseerde voor het financieel jaar 2018-2019 een omzet van 223,4 miljoen euro (incl. BTW) en rekent daarvoor op de steun van 1200 medewerkers. Meer informatie: www.zeb.be

Voor interviewaanvragen, uitlenen van materiaal voor shootings, beeldmateriaal of meer info, neem contact op met:
0472/38 49 51