Persbericht: JBC, Torfs, Ici Paris XL, ZEB & Brantano slaan met #Shopinjekot de handen in elkaar voor het verenigingsleven

Grimbergen – De coronacrisis sloeg afgelopen week hard toe: winkels sloten de deuren, bedrijven gingen toe en thuiswerk werd de norm, verenigingen mogen niet meer samenkomen... Kortom: we blijven allemaal in ons kot. Gelukkig startten al snel overal initiatieven om elkaar te steunen: solidariteitsacties voor de zorgsector, vrijwilligers die hulp aanbieden voor zij die het nodig hebben, financiële compensaties van de overheid… Maar wie helpt de verenigingen om het hoofd boven water te houden nu wafelverkopen, mosselfestijnen, fuiven… geannuleerd zijn?

JBC, Torfs, Ici Paris XL, ZEB en Brantano willen de verenigingen in deze moeilijke tijd een hart onder de riem steken en lanceren daarom het initiatief #Shopinjekot. Dat doen ze samen met Trooper, het online platform – en initiatief gesteund door Studio 100 en KBC - waarbij men een favoriete vereniging of goede doel financieel kan steunen wanneer men online shopt via Trooper. Per aankoop wordt dan gemiddeld 5 percent van het aankoopbedrag gedoneerd aan de favoriete vereniging, en dat zonder dat het de consument een cent meer kost.

Verenigingen aan het woord
“Door de coronacrisis zijn er geen wedstrijden meer”, zegt Toon Bens van voetbalclub KFCV Alberta. “We hebben dus ook geen inkomsten van entreegelden, noch van de kantine. Bovendien vragen we ons af of mensen nog willen buitenkomen na deze light lockdown. Wat met de inschrijvingen naar volgend jaar toe?”.

“Kan ons schoolfeest nog wel doorgaan?”, vraagt Wim Doudelet van school GBS Huizingen zich af. “Zoniet, hebben we minder inkomsten om de activiteiten van volgend schooljaar te bekostigen, want ouders zijn gebonden aan de maximumfactuur.”

Ook Elien Van den Nieuwenhuijzen van Scouts Gidsen Sint-Godelieve maakt zich zorgen om de inkomsten van haar vereniging. “Net in deze periode gingen onze wafelverkoop, quiz en spaghettislag doorgaan”, klinkt het.

Ondernemers aan het woord
“Het verenigingsleven is voor vele Belgische families een onmisbaar gegeven. Als lokaal familiebedrijf dragen we bij JBC het initiatief van Trooper een warm hart toe. Als we samen het verenigingsleven in deze uitzonderlijke tijd blijven steunen, zijn er later weer voor alle gezinnen die momenten van verbinding en plezier. Samen zijn we sterker, dat toont zich meer dan ooit, ook door de JBC familie.”
Bart Claes, CEO van JBC

“Verenigingen zijn heel belangrijk in ons leven. Ze brengen zoveel mensen bij elkaar en versterken het samenhorigheidsgevoel. En laat dat laatste nu ook één van onze waarden zijn die we bij Torfs zo belangrijk vinden! Wanneer deze moeilijke periode achter ons ligt moeten al die verenigingen ervoor zorgen dat ook zij terug paraat staan en de nodige centen hebben om de werking te blijven garanderen. En daar willen we als Belgische retailer graag mee onze schouders onder zetten. Door, via Trooper, bij Torfs online te shoppen steun je heel makkelijk jouw vereniging of een vereniging van iemand die je kent. Ik zou zeggen: Troop er lustig op los bij onze Belgische webshops!”
Wouter Torfs, CEO van Torfs

“Het zijn moeilijke en uitdagende tijden, zowel voor de retailers als voor de verenigingen. Bij ZEB vinden we het dan ook belangrijk om solidair te zijn en elkaar te steunen. Daarom deze oproep: als je online koopt, doe het dan bij Belgische bedrijven.  En als je het doet via Trooper, geef je ook je vereniging een duwtje in de rug.”
Luc Van Mol, CEO van ZEB

"Verenigingen zijn er voor iedereen, net zoals Brantano er ook voor iedereen is. Brantano steunt Trooper al enige tijd, net omdat het verenigingsleven, waarvoor heel veel van onze klanten en medewerkers zich wekelijks inzetten, ons nauw aan het hart ligt. In deze moeilijke omstandigheden willen ook wij graag ons maatschappelijk steentje bijdragen, en het initiatief #Shopinjekot is daarvan een prachtig voorbeeld. We hopen dat onze verenigingen snel terug actief kunnen zijn na corona."
Anja Maes, CEO van Brantano

“Ik vind het erg chique dat ondernemers hun geloof in het verenigingsleven in deze moelijke tijden bevestigen en blijven steunen. Want, hoewel we nog even geduld moeten hebben, is er absoluut leven na corona. Het verenigingsleven gaat zich sterker dan ooit herpakken, maar dat neemt echter niet weg dat ze onze – en jullie - hulp hard nodig zullen hebben.”
Elisabet Lamote, oprichtster van Trooper

Vlaams Minister van Economie Hilde Crevits aan het woord
“Prachtig initiatief om onze lokale verenigingen te steunen! Onze samenleving is gebouwd op het verenigingsleven. Iedereen kent wel iemand die zich engageert in de lokale Chiro, heemkundige kring, toneelkring of die vele andere lokale verenigingen. Daarom vind ik het fantastisch dat Belgische bedrijven onze verenigingen die onze samenleving zo mooi maken, steunen.”
Hilde Crevits, Vlaams Minister van Economie

Over Trooper
Trooper is een snelgroeiend online shopplatform. Via Trooper kan je bij het online shoppen je vereniging of goede doel steunen, zonder dat het je iets extra kost. Het zijn de aangesloten webshops die een extra commissie geven, gemiddeld 5% per aankoop.

Trooper werd opgericht door Elisabet Lamote, Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe, en werd bij de opstart ondersteund door Start it @KBC dat innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ruimte tot groeien geeft. Zo’n twee jaar geleden zette Studio 100 mee de schouders onder dit project, om op die manier verenigingen en goede doelen een duwtje in de rug te geven. Trooper werd in december 2018 ook uitgeroepen tot ‘Belgium’s New Brand of the Year’. In het najaar van 2019 stapte ook KBC mee in het verhaal.

Intussen werd er via Trooper al meer dan 1,5 miljoen euro ingezameld voor de meer dan 6.000 aangesloten verenigingen & goede doelen.

Niet voor publicatie
Voor meer informatie en interviewaanvragen: liesbeth.pyck@twba.be – 0499.34.01.95

Website: www.trooper.be
Facebook: www.facebook.com/TrooperBE