Persbericht: Durabrik tekent voor de toekomst

Drongen – Vandaag werd de officiële kick-off gegeven van Sign for my Future, een burgerinitiatief van jongeren, bedrijfsleiders, middenveldorganisaties, de media en de academische wereld. De breedste coalitie ooit doet een warme oproep naar alle Belgen om zich uit te spreken voor een krachtig klimaatbeleid. Ook Joost Callens, CEO van Durabrik bouwbedrijven laat zijn stem horen.

Breed gedragen initiatief
Vzw Klimaatmandaat, de organisatie achter Sign for my Future, verenigt jongeren, een driehonderdtal captains of society uit middenveldorganisaties, het bedrijfsleven, academici en mediabedrijven om samen te strijden voor een beter klimaatbeleid. Daarmee benadrukken ze nogmaals dat de nieuwe regering de nodige steun krijgt bij het ontwikkelen van een nieuwe klimaatwet, een investeringsplan en klimaatraad.

Durabrik begrijpt als bouwbedrijf als geen ander het belang van duurzaamheid. Woningen blijven in België gemakkelijk 100 jaar staan. Daarom worden de woningen van Durabrik maximaal geïsoleerd en luchtdicht gebouwd. Bovendien voorzien ze warmtepompen en zonnepanelen zonder de betaalbaarheid uit het oog te verliezen. Vandaag zit Durabrik onder het vereiste E-peil van E40 en vaak onder E20. Een resultaat om fier op te zijn.

Joost Callens verklaart zijn standpunt: “Met onze steun aan de actie Sign for my Future willen we andere (bouw)bedrijven, maar vooral de overheid inspireren om ook hun verantwoordelijkheid op te nemen. Bij Durabrik is innovatief ondernemen een van onze prioriteiten. We slagen erin om beter te doen dan de vooropgestelde normen en zien het ook als onze taak om onze klanten hierover te sensibiliseren. We merken steeds vaker dat we het niet alleen kunnen en dat we echt de steun van de overheid nodig hebben. Wij vragen ambitieuzere regels en creatieve oplossingen om nieuwbouw maar vooral de bestaande woningmarkt ecologischer te maken. Het verschil in regelgeving bij bestaande woningen en nieuwbouw is nog veel te groot. In sommige steden is er een verbod om oude auto’s in de binnenstad te laten rijden maar het verouderde woningbestand van diezelfde steden wordt niet aangepakt. Daarnaast zou de terugverdientijd van ecologische energieoplossingen korter moeten zijn en zou de betaalbaarheid van ecologische installaties moeten gestimuleerd worden.

Burgers en bedrijven kunnen Sign for my Future steunen door de petitie te tekenen op signformyfuture.be

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, neem gerust contact op met: