Persbericht: Derde editie Gala Special Olympics Belgium “The Stars of the Heart” opnieuw overweldigend succes

Opbrengst van 366.000 euro brengt Special Olympics Belgium dichter bij doel om 20.000 atleten te bereiken tegen 2020

Brussel – Gisterenavond organiseerde Special Olympics Belgium voor de derde maal het European Gala “The Stars of the Heart”, in de aanwezigheid van tal van Special Olympics Belgium atleten, topsporters en nationale en internationale bekendheden, waaronder Natalia Vodianova, Roberto Martínez, Timothy Shriver, Yanina Wickmayer en Lieven Maesschalck. Het Gala-evenement en de veiling brachten een recordbedrag van 366.000 euro op, wat de organisatie opnieuw dichter bij haar doel brengt om 20.000 atleten met een verstandelijke beperking te bereiken tegen 2020. Een groot aantal veilingloten werd gisterenavond verkocht ten voordele van de organisatie, waaronder ook een zeer bijzonder object geschonken door de Rode Duivels.

De derde editie van het European Gala “The Stars of the Heart” van Special Olympics Belgium vond plaats in het sublieme Autoworld. Maar liefst 460 gasten, waaronder vele nationale en internationale bekendheden, waren op het evenement aanwezig. Onder meer Yanina Wickmayer, Tomas Van Den Spiegel, Roberto Martínez, Lieven Maesschalck, Jean Michel-Saive, Nicola Philippaerts, Piet den Boer, Henny Seroeyen en Natalia Vodianova werden feestelijk op de rode loper onthaald door de atleten van Special Olympics Belgium. “Het maakt me gelukkig te zien hoe iedereen atleten met een verstandelijke beperking vandaag een hart onder de riem komt steken! Ik had Tomas Van Den Spiegel meteen opgemerkt en kreeg in de loop van de avond de mogelijkheid om met hem te praten, dat was echt fantastisch”, vertelt atleet Mathieu Delrez. De atleten beleefden opnieuw een prachtige avond en maakten van de gelegenheid gebruik om de aanwezige sportpersoonlijkheden te bedanken voor hun steun door hen onder daverend applaus een medaille te overhandigen.

Nadat ze aan tafel hadden plaatsgenomen, werden de believers ook persoonlijk bedankt door Timothy Shriver, president van Special Olympics International en zoon van oprichtster Eunice Kennedy Shriver. Tijdens zijn speech wees hij opnieuw op de noodzaak om mensen met een verstandelijke beperking alle kansen te bieden in onze maatschappij: “De gemeenschappelijke taal van alle Special Olympics-atleten overal ter wereld is vastberadenheid. Deze organisatie kan ons, in een wereld waar er nog teveel ongelijkheid is, iets belangrijk bijbrengen.

Later op de avond werd ook een veiling georganiseerd, waarbij de aanwezigen de kans kregen een bod te doen op verschillende bijzondere loten, waaronder tal van voorwerpen, reizen en unieke belevenissen. Een zeer populair lot bleek een voetbalshirt gesigneerd door alle Rode Duivels, hetgeen bondscoach Roberto Martínez plechtig overhandigde aan de hoogste bieder. De opbrengst van het Gala en de veiling bedroeg in het totaal 366.000 euro, wat Special Olympics Belgium dichter bij haar doel brengt om 20.000 atleten te bereiken tegen 2020. “Ik ben trots dat we dit jaar opnieuw zoveel bekendheden en sympathisanten hebben kunnen samenbrengen op het Gala”, zegt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium. “De grote opbrengst van gisteren brengt ons niet alleen een stap dichter bij ons doel om 20.000 atleten met een verstandelijke beperking te bereiken tegen 2020, maar stelt ons daarnaast ook in de mogelijkheid onze activiteiten verder te zetten!

In 2020 zien we alle Special Olympics atleten terug op de Nationale Spelen te Antwerpen tijdens het Hemelvaartweekend (20 tot 23 mei 2020). Tegelijk herdenkt men dan ook de honderdjarige verjaardag van de Olympische Spelen in Antwerpen in het jaar 1920.

Indien u meer informatie wenst of een interview wil afnemen, kan u contact opnemen met: Wavemakers PR & Communications, Amélie Putmans, amelie@wavemakers.eu, 0477 20 09 70.

Over Special Olympics
Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar door olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog steeds bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering voor hen te creëren. Special Olympics werd in 1968 opgericht in de Verenigde Staten door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 6 miljoen atleten in 193 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is daarnaast ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.

Amélie Putmans Wavemakers