Persbericht: Belgische delegatie brengt 67 medailles mee naar huis van de Special Olympics Wereld Zomerspelen in Abu Dhabi

Feestelijke ontvangst in het Sheraton hotel bij Brussels Airport in aanwezigheid van onder andere H.E. Mohamed Issa Abushahab, ambassadeur van de VEA in België.

Brussel – Vanochtend is de delegatie van Special Olympics Belgium (SOB), de Olympische organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking, thuisgekomen van 2 weken Abu Dhabi. Daar vonden van 14 maart t.e.m. gisteren de Wereld Zomerspelen plaats. Onze 80 atleten zetten een prachtige prestatie neer en brachten maar liefst 67 medailles mee waaronder 24 goud, 21 zilver en 22 brons komende uit 14 sportdisciplines. Ze werden vanochtend warm onthaald door familie en vrienden in het Sheraton hotel – Brussels Airport.

De Wereld Zomerspelen vinden om de vier jaar plaats en deze keer hebben de Verenigde Arabische Emiraten meer dan 7500 atleten uit 190 landen op 11 sportsites in Abu Dhabi en Dubai bijeen gebracht. De Belgische delegatie was vertegenwoordigd door 112 delegatieleden bestaande uit 64 atleten en 16 unified partners, 29 coaches en 3 stafleden. De atleten hebben 24 gouden, 21 zilveren en 22 bronzen medailles in de wacht gesleept, goed voor 67 medailles in totaal.

Eddy Beckers, Head of Delegation, blikt terug op een geslaagde editie: “We zijn vertrokken als een solide en goed voorbereid Belgisch team. Het heeft zijn resultaten opgeleverd in een schitterende medaillewinst, maar zeker ook in sportsmanship en een geweldige teamspirit.”

De terugkeer van de delegatie werd gevierd met een ontbijtreceptie in de Sheraton hotel gelegen aan Brussels Airport. Onder andere Piet Steel, voorzitter van SOB, en H.E Mohamed Issa Abushahab, ambassadeur van de VEA in België, hebben vol lof alle leden toegesproken. Ook Zehra Sayin, CEO van SOB, is trots: “We blonken uit in de competities dankzij de vastberadenheid van onze atleten, de aanwezigheid van onze families, en ook het enthousiasme en de steun van onze fans. Voor een klein land waren we een grote delegatie met hoge verwachtingen en nu staan we hier terug met zoveel prachtige medailles. Bedankt aan alle atleten dat we deze momenten van fierheid konden beleven."

Iedereen keert tevreden terug naar huis, ook de atleten zonder medaille want de leuze van Special Olympics is nog steeds “meedoen is belangrijker dan winnen”.

In bijlage vindt u een overzicht van de medailles per provincie.

De SOB-atleten kunnen opnieuw aangemoedigd worden tijdens de jaarlijkse Nationale Spelen die dit jaar plaatsvinden in Sint-Niklaas en Beveren tijdens het Hemelvaartweekend van woensdag 29 mei tot en met zaterdag 1 juni. Daar nemen meer dan 3400 Belgische atleten het tegen elkaar op in 20 verschillende sportdisciplines. Op donderdag 30 mei organiseert de vzw ter ere van haar 40-jarige bestaan een benefietconcert op de Grote Markt van Sint-Niklaas met op het programma de enige echte Salvatore Adamo. Tickets zijn te verkrijgen via ticketmaster.

SOB zit niet stil en heeft een Limited Edition van truien en totebags uitgebracht in samenwerking met het Belgische label Topwijf. Het design werd ontworpen door Red Flame en SOB-ambassadrice Tessa Wullaert samen met SOB-atlete Tine Debaets. Deze is online beschikbaar tot en met zondag 14 april en alle opbrengsten gaan naar de Special Olympics Belgium. Met deze inkomsten kan de organisatie meer atleten helpen hun Olympische droom waar te maken.

Voor accreditaties, meer informatie en interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:
Wavemakers PR & Communications, Astrid De Paep, astrid@wavemakers.eu, +32 (0)476 58 02 74

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium en www.facebook.com/WorldGamesAD

De officiële hashtags zijn: #MeetTheDetermined, #AbuDhabi2019, #WorldGamesAD, #SpecialOlympics, #WalkUnified, #InAbuDhabi, #UAE, #Inclusion, #IntellectualDisability

De officiële hashtags die daarnaast door België worden gebruikt zijn: #TeamBelgium, #TeamSOBelgium en #PlayUnified

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium

Persdossier: https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2019/02/Persdossier-2019.pdf