Persbericht: 37e editie van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen van 29 mei tot en met 1 juni 2019 in Sint-Niklaas en Beveren

40-jarig bestaan wordt extra gevierd

Sint-Niklaas - Special Olympics Belgium (SOB), de Olympische organisatie voor atleten met een verstandelijke beperking, organiseert van 29 mei tot en met 1 juni de 37e editie van haar Nationale Spelen met 20 sportdisciplines op 10 sites verspreid over gastgemeentes Sint-Niklaas en Beveren. Maar liefst 3 463 atleten gaan de competitie aan en SOB heeft verschillende nieuwigheden in petto voor haar 40e verjaardag: een benefietconcert door Salvatore Adamo, een extra gezondheidsdiscipline in het Healthy Athletes Program en een samenwerking met Harley Owners Group Benelux®. Bovendien kunnen vrijwilligers zich nog steeds inschrijven om mee te helpen tijdens de Spelen.

3 463 atleten met een verstandelijke beperking tussen 8 en 80 jaar en 57 Unified-partners (atleten zonder beperking die samen met SOB-atleten één team vormen) zakken af naar het Waasland tijdens het Hemelvaartweekend om hun Olympische droom te realiseren: meedoen aan de Special Olympics Belgium Nationale Spelen. “Als sportgemeente bij uitstek ontvangen we de Nationale Spelen Special Olympics Belgium, de atleten, hun familie, begeleiders en sympathisanten met open armen!”, vertelt burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver. Ook Peter Buysrogge, schepen van sport van Sint-Niklaas is enthousiast: “Het is voor ons als stad een hele eer om de Special Olympics Belgium Nationale Spelen en alle festiviteiten errond te mogen verwelkomen. Dankzij de Europese Zomerspelen Antwerpen 2014 en het ontvangen van de Nederlandse delegatie is er een nieuwe dynamiek van samenwerking ontstaan en dit stond ons enorm aan. Daarom hebben we de organisatie aangesproken om de Nationale Spelen naar het Waasland te brengen.”   Dit jaar verwelkomen de gastgemeentes de duizenden atleten in 20 sportdisciplines, één meer dan gewoonlijk, dankzij zeilen dat georganiseerd wordt in recreatiedomein De Ster.  Publiek is meer dan welkom om de atleten aan te moedigen want de activiteiten zijn gratis toegankelijk voor iedereen:

• De Witte Molen: gymnastiek en netbal
  • ’t Bau-huis: judo en bocce
  • La Rosteehoeve: paardrijden
  • Bowlingpaleis: bowling
  • Stedelijk zwembad Sinbad: triatlon zwemmen
  • Recreatiepark De Ster: zeilen
  • Clementwijk: wielrennen
  • Sportzone Beveren: atletiek, badminton, floorball, tafeltennis, triatlon lopen, voetbal, zwemmen, aangepaste fysieke activiteiten, motorische activiteiten en sportspelen
  • TC Beckhand: tennis
  • ’t Wit Zand: basketbal

Naar jaarlijkse gewoonte beginnen de Spelen op woensdag (29 mei) met een Openingsceremonie, deze vindt plaats op de Grote Markt van Sint-Niklaas en wordt live uitgezonden op TV Oost. Presentatoren van dienst zijn Sean Dhondt en RTBF-weervrouw Cécile Djunga. Tijdens de ceremonie wordt de Vlam van de Hoop aangestoken door een bekende persoon samen met een SOB-atleet en de Spelen worden officieel geopend door een lid van het Koningshuis. Tijdens de Spelen is er een groots Olympisch dorp met tal van animaties en leuke activiteiten op de Sportzone Beveren. De 37e editie van de Nationale Spelen wordt op zaterdag 1 juni afgesloten met een Sluitingsceremonie.

40 jaar Special Olympics Belgium

De Belgische tak van Special Olympics werd in 1979 opgericht en blaast dit jaar dus 40 kaarsen uit. Daarom organiseert SOB op donderdag 30 mei een benefietconcert met de legendarische Italiaans-Belgische zanger Salvatore Adamo op de Grote Markt van Sint-Niklaas. Tickets zijn beschikbaar in verschillende prijsklassen via ticketmaster. De opbrengst van het concert gaan integraal naar de werking van SOB, om nog meer atleten de kans te geven hun Olympische droom waar te maken.

Ook het Healthy Athletes Program waarbij atleten zich tijdens de Spelen gratis kunnen laten onderzoeken in verschillende gezondheidsdisciplines (Fit Feet, Fun Fitness, Health Promotion, Healthy Body, Healthy Hearing, Opening Eyes en Special Smiles) pakt het groots aan. Tijdens de editie van vorig jaar kwamen 837 atleten langs en werden 3061 gratis screenings uitgevoerd. Dit jaar wordt een 8e discipline toegevoegd, namelijk Diabetes Prevention. Deze is gericht op het detecteren van Diabetes type 2 want het is bewezen dat mensen met een verstandelijke beperking 1,5 keer meer risico lopen op deze aandoening. Voor Diabetes Prevention werkt SOB samen met Lions, Vlaamse Diabetes Liga, Association Belge de Diabète en de International Diabetes Federation Region Europe.

Voorafgaand aan de Openingsceremonie is er een Torch Run met de Vlam van de Hoop die in Beveren vertrekt en eindigt in Sint-Niklaas. De Vlam brandt tot het einde van de Spelen. De fakkelloop van 17km start omstreeks 14u30 en verzamelt ruim 200 SOB-atleten, coaches, vertegenwoordigers van de federale politie, de lokale politieschool, sponsors en deelnemers van plaatselijke sportclubs uit Beveren en Sint-Niklaas. Voor het eerst zal de Torch Run begeleid worden door enkele motorrijders op hun Harley-Davidson®. Dit komt voort uit de recente samenwerking tussen Harley Owners Group® Benelux en SOB, waarbij Harley-Davidson® rijders zich gedurende het jaar zullen inzetten om dit goede doel te steunen. “Special Olympics is 's werelds grootste sportorganisatie voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Een mooi initiatief waar wij graag onze schouders willen onder zetten en waar wij als Harley-Davidson® motorrijders graag laten zien dat wij het hart op de juiste plaats hebben! Gedurende het hele motorseizoen 2019 zullen wij samen met onze leden allerlei evenementen en activiteiten organiseren om geld in te zamelen” vertelt Alexandra Maljaars, H.O.G.® Belux National Charity Officer.

Oproep vrijwilligers

De Nationale Spelen rekenen op de hulp van minstens 1 800 vrijwilligers per dag om alles in goede banen te leiden en de organisatie is nog op zoek naar helpende handen. Vooral op zaterdag bij de catering, stewards, begeleiding van enkele sporten zoals atletiek, aangepaste fysieke activiteiten, floorball, tennis, voetbal en zwemmen kunnen ze nog hulp gebruiken. Inschrijven kan voor alle mensen vanaf 16 jaar (of ouder dan 18 voor security-taken) via deze link.

Voor accreditaties, meer informatie en interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:
Wavemakers PR & Communications, Elke De Mayer, elke@wavemakers.eu,  +32 (0)485 75 28 66.

De officiële hashtags zijn: #SpecialOlympicsBelgium2019, #CharityConcertAdamo en #SintNiklaasBeveren.

Het persdossier van de Spelen kan u terugvinden in bijlage.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium

Persdossier: https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2019/02/Persdossier-2019.pdf