Persbericht: 10.900 Special Olympics Belgium-atleten sporten vanuit hun kot op eerste dag Virtual Games 2020

Persuitnodiging: Op vrijdag 22 mei gaan Yanina Wickmayer en Bashir Abdi de challenges aan

Brussel – De eerste dag van de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020 startten deze ochtend met de Openingsceremonie, inclusief een virtuele torch run en het aansteken van de Vlam van de Hoop. Onder anderen Dieter Coppens, zanger Christoff en Prinses Astrid moedigden de atleten via de Facebookpagina van Special Olympics Belgium aan om zoveel mogelijk challenges uit te voeren. Sportpersoonlijkheden Tia Hellebaut, Ann Wauters, Tessa Wullaert en Henny Seroeyen waagden zich vandaag alvast aan enkele challenges in het gezelschap van de SOB-atleten, morgen moedigen Yanina Wickmayer en Bashir Abdi de 19.173 SOB-atleten aan om ook tijdens de crisis te blijven bewegen. De Virtual Games 2020 worden morgenavond feestelijk afgesloten met de Sluitingsceremonie, die om 16u live te volgen is op Facebook.

Als alternatief voor de afgelaste Nationale Spelen, normaal gezien hét sportief hoogtepunt van het jaar voor de SOB-atleten, organiseert Special Olympics Belgium op 21 en 22 mei de Virtual Games 2020. De aftrap van de online Openingsceremonie werd gegeven met een virtuele torch run. De fakkel werd doorgegeven door een vijftigtal SOB-atleten, om ten slotte te eindigen in de handen van Bart De Wever, de burgemeester van Antwerpen, die de Vlam van de Hoop plechtig aanstak op de Grote Markt in Antwerpen. Ook Stijn De Winter uit het laatst uitgezonden seizoen van Down the Road nam deel aan de torch run en mocht daarbij rekenen op aanmoedigingen van presentator Dieter Coppens. Zanger Christoff stak de atleten een hart onder de riem met een ontroerend nummer en Lieven Maesschalck voorzag iedereen van tips en tricks. Aangezien er steevast leden van de koninklijke familie langskomen op de Openingsceremonie, drukte ook Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid haar succeswensen uit aan alle atleten.

Na de opwarmsessie gingen de SOB-atleten thuis of in hun zorginstelling aan de slag met tien challenges in vijf sportdisciplines, waaronder planking, jongleren met een bal of enkele kilometers lopen of fietsen. De atleten en hun supporters reageerden massaal op de challenges: maar liefst 30.000 mensen volgden de Openingsceremonie live via Facebook en 10.900 atleten namen vandaag deel aan de challenges. “Het doet ons veel plezier dat zoveel atleten van thuis of in hun instelling hebben deelgenomen aan de eerste dag van de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020. Dit toont aan dat er, ondanks de huidige situatie, een enorm enthousiasme leeft bij de atleten en dat de sportieve vlam nooit uitdooft”, vertelt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium.

Om hen extra aan te moedigen, bezochten enkele bekende sporters vandaag de atleten om samen enkele challenges aan te gaan. Tia Hellebaut, meter van Special Olympics Belgium, probeerde samen met vier SOB-atleten de challenges in atletiek uit. “Het is heel jammer dat de Nationale Spelen dit jaar niet kunnen doorgaan want de sfeer aldaar is werkelijk onbeschrijflijk. Ook nu blijft het belangrijk om de atleten samen te laten bewegen, uiteraard met aandacht voor social distancing, en ervoor te zorgen dat niemand aan de zijlijn blijft staan”, vertelt Tia Hellebaut.

In Deinze gingen gewezen basketbalster Ann Wauters en Alice Devooght, SOB-atlete en tevens het gezicht van de internationale All Dreams Are Equal-campagne, samen de jumping jack-challenge aan en waagden zich vervolgens aan de challenge voor wielrennen. “Ik heb er enorm van genoten om vandaag samen met Alice de challenges in atletiek en wielrennen aan te gaan. Alice gaf zich voor de volle 100 procent zodat ik zelfs moeite moest doen om haar bij te houden. Volgend jaar zien we elkaar zeker terug op de Nationale Spelen!”, vertelt Ann Wauters. Ook krachtpatser en SOB-ambassadeur Henny Seroeyen droeg zijn steentje bij tot de eerste dag van de Virtual Games. Hij kaapte gedurende de hele dag de Instagrampagina van Special Olympics Belgium, en bezocht enkele atleten in een zorginstelling in Oosterlo en vier jonge SOB-basketballers in Lommel om samen enkele challenges aan te gaan.

Morgen geven de atleten opnieuw het beste van zichzelf op de tweede en laatste dag van de Virtual Games 2020. Yanina Wickmayer probeert dan de challenge in racketsporten uit in het gezelschap van SOB-atlete Kristi Panken, en marathonloper Bashir Abdi waagt zich samen met enkele atleten aan de – hoe kan het ook anders – atletiekchallenge. Morgenavond worden de Virtual Games afgesloten met een spannende Sluitingsceremonie, om 16u live te volgen op Facebook.

Persuitnodiging : beleef de challenges in aanwezigheid van topsporters
Er zijn verschillende mogelijkheden om een reportage over de Virtual Games te brengen door de bijeenkomsten tussen Special Olympics-atleten en sportpersoonlijkheden bij te wonen. Het programma voor vrijdag 22 mei vindt u hieronder terug.

Gelieve u op voorhand te accrediteren, een mondmasker te dragen en de regels van social distancing te respecteren.

VRIJDAG 22 MEI

10u30: Yanina Wickmayer en SOB-atlete Kristi Panken gaan samen de challenges in raketsport aan in de aanwezigheid van Zehra Sayin, CEO Special Olympics Belgium. Adres: GYM TC, Alice Nahonlei 2, 2900 Schoten.

15u30: Bashir Abdi gaat samen met Evy Ploegaerts et Tjörven Delhaye een afstand van 2km lopen (atletiek). Ze gaan eveneens de planking-challenge (zwemmen) aan. Adres: KRC Gent, Frederick Burvenichstraat 171, 9050 Gent.

Wenst u één van deze momenten bij te wonen of de atleten te ontmoeten in hun club of instelling? Zou u graag met de organisatoren van de Virtual Games spreken? Gelieve dan zo snel mogelijk contact op te nemen met Ruth Vervaet (0479 74 57 41, ruth@wavemakers.eu).

--- Einde van het persbericht ---

Over Special Olympics
Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar door olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog steeds bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering voor hen te creëren. Special Olympics werd in 1968 opgericht in de Verenigde Staten door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 6 miljoen atleten in 193 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is daarnaast ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.
Meer informatie: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.

Voor meer informatie of interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:
Ruth Vervaet
ruth@wavemakers.eu