Persbericht: 1 op 4 Belgen schaamt zich in badkledij

Overgewicht en obesitas hebben invloed op zelfbeeld en seksuele beleving

Uit onderzoek van PronoKal Group bij 1000 Belgen blijkt dat slechts 4 op 10 (42%) tevreden is over zijn gewicht. Meer dan de helft van de Belgen (56%) geeft aan dat hun gewicht bepaalt hoe aantrekkelijk ze zichzelf vinden, en bijna 4 op de 10 Belgen (37%) zijn vaak jaloers op mensen met een slanker lichaam. Bovendien zegt 1 op de 4 (27%) dat ze zich niet in badkledij of ondergoed durven te vertonen aan anderen omdat ze zich schamen voor hun gewicht, en geeft 30% aan dat ze zich vaak lelijk voelen.

PronoKal Group ontwikkelde een medische behandeling voor overgewicht en obesitas en begeleidt mensen om zich terug goed en gezond in hun vel te voelen. “De verschillen in tevredenheid tussen mensen met een gezond gewicht en zij met overgewicht of obesitas zijn gigantisch. Terwijl 66% van de mensen met een gezond gewicht aangeeft tevreden te zijn over hun gewicht, zakt dit cijfer tot 25% en zelfs naar 10% voor zij die met overgewicht en obesitas te kampen hebben. Patiënten die de PnK-behandeling volgden gaven aan dat hun levenskwaliteit verdubbelde. Hun zelfbeeld kreeg een boost én ook de seksuele beleving verbeterde.”, vertelt Kelly De Wever, General Manager van PronoKal Group Benelux.

Over hun seksuele beleving is in het algemeen iets meer dan de helft van de Belgen tevreden. Mensen met obesitas zijn minder tevreden over hun seksuele beleving dan mensen met een gezond gewicht of zelfs mensen met overgewicht (gezond gewicht: 62%, overgewicht: 54,5%, obesitas: 44%). In de Quality of Life study  van PronoKal Group (resultaten gepubliceerd in het Nutrients Magazine) werd dit topic verder onderzocht. “Er is nog maar weinig onderzoek gevoerd naar de link tussen seksuele beleving en overgewicht. Het is nochtans een thema dat veel mensen met overgewicht en obesitas bezighoudt. Seksuele disfunctie is vaak gerelateerd aan een negatief zelfbeeld. Het onderzoek van PronoKal toont aan dat patiënten die vier maanden de PnK-methode volgen significante verbeteringen in hun seksuele activiteit ondervinden en dat vooral in de eerste weken van de behandeling (periode van maximale ketose) en aan het einde van de behandeling.”, aldus huisarts Dr. Evelyne Lenders.

Over PronoKal Group

PronoKal Group is een internationale groep, die een medische behandeling heeft ontwikkeld voor overgewicht en obesitas en de brug maakt naar een gezonde levensstijl. De groep is wereldwijd actief in meer dan 15 landen, met het hoofdkantoor in Spanje. In België werd de PnK-methode® bekend in 2012, toen Bart De Wever er 50 kilogram door afviel. De producten worden enkel op doktersvoorschrift afgeleverd, en de patiënten worden begeleid door diëtisten en bewegingscoaches.

Resultaten kunnen enkel gebruikt worden voor persartikels mits vermelding van PronoKal Group

Voor meer informatie en interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met:

Elke De Mayer
elke@wavemakers.eu