Media alert: Special Olympics Belgium annuleert de 38ste editie van de Nationale Spelen

Gezondheid van de atleten is absolute prioriteit voor de organisatie

Special Olympics Belgium, de Olympische organisatie voor atleten met een verstandelijke beperking, moet de 38ste editie van de Nationale Spelen die eind mei in Antwerpen zouden plaatsvinden, annuleren. Na de verspreiding van het Coronavirus ‘Covid-19’ in ons land, schort Special Olympics Belgium zijn sportactiviteiten op tot eind juni 2020. De gezondheid van de atleten, coaches, vrijwilligers en iedereen die de atleten ondersteunt, blijft een prioriteit.

De voortgang van de verspreiding van Coronavirus 'Covid-19' in België en het risico dat dit met zich meebrengt voor de atleten, coaches, vrijwilligers en al diegenen die de organisatie steunen, dwong Special Olympics Belgium om de volgende editie van de Nationale Spelen te annuleren. De 38ste editie zou plaatsvinden van 20 tot 23 mei 2020 in Antwerpen ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan ​​van de Olympische Spelen. "We hebben oprecht spijt van deze beslissing, maar in de huidige omstandigheden willen we geen enkel risico nemen voor onze atleten, die een kwetsbare bevolking vertegenwoordigen en die ons verplichten om uiterst waakzaam te zijn", vertelt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium.

Special Olympics Belgium bedankt iedereen voor de broodnodige steun aan de atleten.

--Einde media alert--

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar door olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog steeds bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering voor hen te creëren. Special Olympics werd in 1968 opgericht in de Verenigde Staten door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 6 miljoen atleten in 193 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is daarnaast ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.