Media Alert: Sint-Niklaas en Beveren overspoeld door positieve Specials tijdens grootste sportevent voor atleten met een verstandelijke beperking

Tessa Wullaert overhandigt cheque aan Special Olympics Belgium

Sint-Niklaas – Na een geslaagde openingsceremonie gisterenavond op de Grote Markt van Sint-Niklaas startte deze ochtend de eerste competitiedag van de Nationale Spelen van Special Olympics in Sint-Niklaas en Beveren. 3 463 enthousiaste atleten uit heel België worden de komende dagen bijgestaan door 1 200 coaches en dagelijks 1 800 vrijwilligers om hun Olympische droom waar te maken. Naast de wedstrijden in 20 sportdisciplines stonden er vandaag ook verschillende hoogtepunten op de agenda. Zo kwamen de Red Flames de aftrap voor de voetbalmatchen geven en overhandigde SOB-ambassadrice en speelster van Manchester City Tessa Wullaert een cheque met de opbrengst van de Topwijf limited edition collectie truien die ze samen met SOB-voetbalster Tine Debaets ontwierp. “Special Olympics Belgium is voor mij enorm belangrijk om deel van uit te maken. Ik voel me er zelf heel dicht bij betrokken, omdat mijn pleegbroer net zoals de atleten van SOB een verstandelijke beperking heeft. Hij speelt voetbal in de G-ploeg van Zulte Waregem en dat maakt het voor mij nog emotioneler om ambassadrice te zijn van SOB. Ik wil de atleten op elke mogelijke manier de steun geven die ze verdienen.”, zegt Tessa.

Onze Spelen zijn er trouwens niet alleen voor atleten met een verstandelijke beperking”, vertelt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium. “We willen vooral werken aan sociale inclusie. Dat wil zeggen kom supporteren en kom vooral ook meedoen!” Special Olympics organiseert tijdens de Spelen verschillende Radio 2 Play Unified Experiences om sportievelingen met en zonder verstandelijke beperking samen te laten proeven van een aantal sportdisciplines.

Radio 2 Play Unified Experiences: sport mee met onze atleten!

Wie de Special Olympics Nationale Spelen komt bezoeken, kan meer dan enkel supporteren. Special Olympics Belgium laat voor haar 40ste verjaardag atleten én supporters kennismaken met enkele nieuwe sporten. Vandaag stond er een try-out honkbal met Henny Seroeyen (Robin uit ‘De Buurtpolitie’) en een yogasessie op het programma. Het Play Unified concept promoot sport tussen mensen met een verstandelijke beperking en zonder beperking. Via Play Unified wil Special Olympics Belgium de sociale inclusie bevorderen. Morgen staat er om 14u een rugby-sessie op de planning. Wie wil deelnemen wordt begeleid door twee bekende ploegkapiteins. Kinderchirurg Erwin Van Der Veken (bekend van Topdokters) en Dempsey Hendrickx (bekend van Helden op Ketnet) laten de atleten en supporters kennismaken met de nationale sport van Nieuw-Zeeland. Wie het liever iets rustiger houdt, kan ook een initiatie golf meevolgen. Plaats van afspraak voor beide unified-sessies: Sportzone Beveren (Pastoor Steenssensstraat 108, 9220 Beveren). Op 1 juni zijn er nog twee karatesessies gepland in Sportzone Beveren en wordt de Clementwijk in Sint-Niklaas een tijdelijke racebaan voor de fietsers van Special Olympics.

Alle wedstrijden zijn gratis toegankelijk voor het grote publiek. Alle informatie is te vinden op www.special-olympics.be

PERSUITNODIGING EN ACCREDITATIES
Wil u de Nationale Spelen van Special Olympics bijwonen of een interview afnemen? Vraag dan uw accreditatie of interviews aan via
info@wavemakers.eu

Op het evenement kan u terecht bij Amélie Putmans (0477 20 09 70) of Elke De Mayer (0485 75 28 66). Zij zullen u ontvangen in het perscentrum van het Freethielstadion op de eerste verdieping (sportzone Beveren) en uw accreditatie overhandigen.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium

De officiële hashtags zijn: #SpecialOlympicsBelgium2019 en #SintNiklaasBeveren.

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium

Persdossier: https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2019/05/Persdossier-Nationale-Spelen.pdf

Meng een strategische aanpak met een stevige dosis creativiteit en je hebt het recept voor een geslaagde PR-campagne. Met een frisse blik creĆ«ren wij via ons uitgebreid netwerk PR de brug tussen jou en de pers en influencers in de vorm van een gedegen PR strategie, pers- & influencer relaties, mediatraining en crisiscommunicatie.