Media alert - EUROPEAN OPEN 2018: Kyle Edmund wint met derde editie eerste ATP-titel

Lotto Arena krijgt 24.000 toeschouwers over de vloer

Antwerpen – De European Open 2018 kent zijn eindwinnaars. In het enkelspel versloeg de Brit Kyle Edmund (ATP-15) de Fransman Gaël Monfils (ATP-38). Hij haalde het in drie sets (3-6, 7-6 (7-2), 7-6 (7-4)).  In het dubbelspel haalden Nicolas Mahut (ATPD-17) en Edouard Roger-Vasselin (ATPD-26) de eindoverwinning binnen. Ze versloegen Marcelo Demoliner (ATPD-67) en Santiago Gonzalez (ATPD-54)  in twee sets (4-6, 5-7). De organisatie achter de European Open kijkt bijzonder tevreden terug op de derde editie van het ATP 250-toernooi: niet alleen sportief was de voorbije anderhalve week een hoogvlieger; de publieke belangstelling was met 24.000 toeschouwers ook opvallend groter dan vorig jaar. Van 13 tot 20 oktober volgend jaar vindt de vierde editie plaats.

Wedstrijduitslagen
Vandaag was het sluitstuk van anderhalve week European Open. Na een zinderende driesetter (3-6, 7-6 (7-2), 7-6 (7-4)) haalde de 23-jarige Brit en eerste reekshoofd Kyle Edmund (ATP-15) het van de ervaren Fransman en zesde reekshoofd Gaël Monfils (ATP-38). Hij wordt daarmee de eerste Britse winnaar na de twee Fransen Jo-Wilfried Tsonga (2017) en Richard Gasquet (2016).

Tot tranen toe bewogen toonde hij zich bijzonder blij met zijn overwinning: “Dit is fantastisch. Ik win hier in Antwerpen mijn eerste ATP-toernooi. Gaël was een zeer sterke tegenstander; hij heeft me er hard voor laten werken. Zeker in de eerste set was het voor mij zoeken naar oplossingen. Ook de zenuwen speelden me wat parten. Maar dit is sowieso onvergetelijk. Hopelijk is dit de start van meer. Ik kijk er nu al naar uit om hier volgend jaar terug te staan en mijn titel te verdedigen!”

Monfils wist spontaan zijn meerdere te erkennen in Edmund: “Ik heb zeker niet slecht gespeeld, maar Kyle kwam in de tweede set duidelijk beter in de wedstrijd. Op de beslissende momenten maakte hij enkele heel knappe punten. Ik kijk tevreden terug op de European Open en dit seizoen. Nu is het tijd voor rust.”

Eerder deze namiddag vond ook al de finale in het dubbelspel plaats. Daarin versloegen de Fransen Nicolas Mahut (ATPD-17) en Edouard Roger-Vasselin (ATPD-26) het Zuid-Amerikaanse duo Marcelo Demoliner (ATPD-67) en Santiago Gonzalez (ATPD-54). Ze haalden het in twee sets (4-6, 5-7).  Edouard Roger-Vasselin kijkt terug op een succesvol toernooi: “Onze tegenstanders speelden sterk vandaag, dus we hebben bij momenten alles uit de kast moeten halen. Het was een superweek, en ik hoop dat we hier volgend jaar opnieuw mogen staan.”

De resultaten van deze en alle andere wedstrijden kunnen zoals altijd worden geraadpleegd via de website.

Bij het begin van de finaledag stond ook nog een Play Unified-demonstratiewedstrijd van Special Olympics Belgium (SOB) op de agenda, de Olympische organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Tijdens dit dubbelspel vormde één tennisser met een verstandelijke beperking een team met een reguliere tennisser: één van de Rising Stars 2018 van BNP Paribas Fortis, de 23-jarige Michael Geerts, en de twee jaar oudere SOB-atleet Jonas Mathei speelden tegen Rising Star Lara Salden (19) en SOB-atleet Dennis Deherdt (25). Nadien volgde de ondertekening van de Play Unified-charters met Tennis Vlaanderen, Association Francophone de Tennis en de Koninklijke Belgische Tennisbond. Op deze manier werkt ook de European Open mee aan de erkenning en integratie van atleten met een verstandelijke beperking door middel van sport.

Deze finaledag was ook een uitgelezen moment voor toernooidirecteur Dick Norman en Kristoff Puelinckx, Founder en CEO van Tennium, om een eerste round-up te maken én al even vooruit te blikken naar de European Open volgend jaar. Deze vierde editie vindt plaats van 13 tot 20 oktober 2019, opnieuw in de Antwerpse Lotto Arena.

Dick Norman: “We hebben de voorbije dagen hoogstaande wedstrijden gezien, met veel spektakel. Er waren spannende driesetters en tiebreaks, en al in de tweede ronde stonden twee toppers als Monfils en Tsonga tegenover elkaar. Het is ook bijzonder fijn te merken dat onze inspanningen van de voorbije maanden lonen: tijdens de European Open Days hebben we heel wat tennisclubs bezocht. Veel van die mensen zien we hier terug.”

De toernooidirecteur kijkt, kortom, tevreden terug: “Alles samengeteld hadden we een sterk deelnemersveld, extra kansen voor de Belgen via ons prekwalificatietoernooi, een full house tijdens het weekend, maar ook veel animatie, sfeer en volk tijdens de week. Het resultaat mag er zijn: met zo’n 24.000 toeschouwers scoren we 20% beter dan vorig jaar. Het toernooi wordt via de tv en online gevolgd in meer dan vijftig landen wereldwijd, tot in Noord- en Latijns-Amerika en Azië toe.”

Kristoff Puelinckx: “We zetten opnieuw stappen om het Belgische publiek enthousiast te maken voor tennis. We slagen erin om van dit toernooi het hoogtepunt van het tennisseizoen te maken én het uithangbord voor deze sport in ons land. Samen met de tenniscommunity en onze partners bereiken we ook steeds beter het bedrijfsleven, dat meer dan vorig jaar is ingegaan op ons aanbod. Dat merk je aan de stijging van 35% van het aantal VIP-bezoekers. We zitten op schema om dit toernooi verder te doen groeien.”

Alles over de European Open 2018 is te vinden op http://europeanopenatp250.com.
Updates en nieuws zijn er ook op Facebook (www.facebook.com/EuropeanTennisOpen/), Twitter (@EuroTennisOpen) en Instagram (www.instagram.com/europeantennisopen) .

Over de European Open
De European Open is het enige ATP-toernooi van België en vond dit jaar voor de derde keer plaats, meer bepaald van 14 tot 21 oktober in de Lotto Arena in Antwerpen. Traditiegetrouw bracht het enkele van de beste tennisspelers van de wereld en België samen. Het evenement is een initiatief van Tennium, een internationaal bedrijf dat actief is in de tenniswereld en werd opgericht door Gentenaar Kristoff Puelinckx in samenwerking met de Franse ex-speler Sébastien Grosjean, winnaar van de Davis Cup voor de Franse ploeg in 2001. De European Open 2018 had een prijzenpot van 612.755 euro en maakt deel uit van de ATP 250 Series. De vorige laureaten waren Jo-Wilfried Tsonga (2017) en Richard Gasquet (2016).