Media alert: Corona doet woondroom van Belgen toenemen

“Elke dag huis verkocht tijdens lockdown door creativiteit en veerkracht van ons team”

Drongen - Projectontwikkelaar Durabrik draait sinds deze week terug op volle toeren en ziet de toekomst positief tegemoet. Ondanks de impact van de coronacrisis op de dagelijkse werking en activiteiten van het bouwbedrijf, blijft de organisatie ook tijdens de lockdown toekomstgericht aan de slag. Er werd, met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften en maatregelen, gezocht naar creatieve oplossingen om aan de stijgende vraag naar kwalitatieve woningen te voldoen. De organisatie zag de voorbije weken het aantal online bezoekers met 80% stijgen.

“De appetijt en woonbehoefte is groot en we verwachten dat de verkoop na deze crisis volledig zal losbarsten. De Belgen zijn, meer dan ooit, op zoek naar kwalitatieve woningen waarbij een groene omgeving en een duurzame locatie de speerpunten zijn. Nu we tijdens deze crisis meer tijd thuis doorbrengen, wordt het belang van een goede thuisomgeving nog duidelijker”, aldus Joost Callens, CEO van Durabrik.

Woning van de toekomst
De crisis verandert niet alleen onze manier van werken maar vertaalt zich verder naar de woonbehoeften van de Belgen. “We brengen tijdens de lockdown veel meer tijd door thuis, we werken van thuis uit, internationaal reizen staat op de helling, … dat alles zet velen aan het denken. Wij merken dat klanten tijdens hun zoektocht naar een kwalitatieve woning meer belang hechten aan een groene omgeving. Een huis met tuin of appartement met ruim terras was al belangrijk voor de klant, maar wordt met de huidige crisis nog meer in de verf gezet. Ook de “mobiscore”, die de duurzame ligging van een vastgoed bepaalt, is meer dan ooit doorslaggevend. Ligt onze toekomstige woning op wandel- of fietsafstand van belangrijke voorzieningen, zoals winkels, kinderopvang, scholen, dokters, ziekenhuizen, sport- en cultuurinfrastructuur en het openbaar vervoer? Een kwalitatieve woning die goed is aangesloten op het mobiliteitsweefsel met een positieve ratio tussen bebouwde en groene oppervlakte zal in de toekomst steeds meer mensen beïnvloeden bij hun woonkeuze”, vertelt Joost.

De epidemie zal ons dwingen om daarnaast ook goed na te denken over de woonkost. Hierbij is het verbruik van energie en water een belangrijk gegeven. Door het voorzien van een zeer goede isoleerschil, hernieuwbare energie en een regenwater-recuperatiesysteem, kan Durabrik haar woningen zuiniger maken en de woonkost bijgevolg lager houden, voor, tijdens en na de crisis.

Organisatie van de toekomst
Uiteraard hebben we niet gewerkt aan het normale ritme. Bij de start van de lockdown hadden we even tijd nodig om onze manier van werken aan te passen aan de veiligheidsvoorschriften. De gezondheid van onze medewerkers komt uiteraard steeds op de eerste plaats. Achter de schermen zijn we echter volop blijven verder werken en ons commercieel team is erin geslaagd om sinds de start van de lockdown toch minstens 1 woning per werkdag te verkopen. Dat de verkoop nooit helemaal is stilgevallen, hebben we te danken aan de veerkracht en het positivisme van ons team. Ook in onze operationele afdelingen zien we een grote goesting om de draad terug op te pikken. Sinds 20 april zijn alle bouwvakkers terug 100% actief en dat heeft een echte energieboost aan heel de organisatie gegeven. We plukken nu de vruchten van jarenlang investeringswerk in HR en zien bevestigd dat de Durabrik-community zich veerkrachtig kan opstellen. Mensen denken mee, passen zich aan en gaan mee op zoek naar creatieve oplossingen.” Het team van Durabrik bleef op vindingrijke manier met de klanten in contact. Er werden video’s gemaakt van kijkwoningen om de woning digitaal tot bij de mensen thuis te brengen. Video calls, virtuele rondleidingen, webinars en 3D-visualisaties werden de nieuwe norm.

Maatschappij van de toekomst
Het is de overtuiging van Joost Callens dat de wereld er na Corona anders zal uitzien. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zal veel hoger op de agenda komen. Organisaties die deze beweging al vroeger hebben ingezet, zullen sowieso minder hinder ondervinden van een dergelijke crisis. Durabrik investeert al jaren in een langetermijnstrategie die verder reikt dan louter de bedrijfseconomische doelstellingen. Er wordt al lang geïnvesteerd in duurzaamheid, in kwalitatieve relaties met medewerkers, klanten en partners en in dienstbaarheid.

Durabrik bleef de afgelopen periode heel sterk inzetten op de (virtuele) verbinding met de medewerkers. Hoewel de coronacrisis voor bepaalde functies voor een grote vermindering in workload zorgt, besliste de organisatie om alle medewerkers aan de slag te houden door een gemiddelde tewerkstelling van 60%. Op die manier blijft iedereen ook tijdens de crisis verbonden met het bedrijf en blijft de financiële impact op de werknemers beperkt. Ter ondersteuning biedt het bedrijf een extra bedrijfstoeslag op de werkloosheid, blijven bonusdoelstellingen haalbaar, werd een voorschot op het vakantiegeld uitbetaald en worden de dagen tijdelijke werkloosheid gelijkgesteld voor berekening van het vakantiegeld. Daarnaast richtte de projectontwikkelaar een noodfonds op voor gezinnen van medewerkers die in eventuele financiële moeilijkheden zouden komen door de coronacrisis. Durabrik zet ook heel sterk in op communicatie met alle medewerkers, door mails, videoboodschappen, virtueel teamoverleg, een actieve facebookgroep, intranet, e.d. Op die manier blijft iedereen op de hoogte van alle maatregelen en het reilen en zeilen van de hele organisatie. Er is ook veel aandacht voor het emotioneel welzijn van de medewerkers in deze crisis. De coronacrisis is een kans om hier nog verder in te groeien en om een aantal bewegingen zelfs versneld door te voeren.

“Een gezond en toekomstgericht bedrijf beschikt niet enkel over een financiële buffer maar zet zorgzaamheid voor medewerkers voorop”, besluit Joost Callens.

Over Durabrik
Totaalaannemer en projectontwikkelaar Durabrik creëert toekomstgerichte woonoplossingen vanuit ieders behoefte aan levenskwaliteit en kan zich vandaag, met meer dan 50 jaar ervaring, een vaste waarde in de bouwsector noemen. Een team van 265 vaste medewerkers realiseert een jaaromzet van 120 miljoen euro. Joost en Claudia Callens staan als tweede generatie in dit familiebedrijf aan het hoofd. De hoofdzetel langs de E40 in Drongen is een blikvanger die gekenmerkt wordt door een unieke inspiratieruimte en door het blanco huis, geïntegreerd in de hoek van het gebouw. Het opvallende gebouw staat symbool voor de onderscheidende identiteit van het bedrijf.

Bij Durabrik staat de mens centraal. De expertise in bouwen wordt gecombineerd met een heel menselijke aanpak, waarin zowel de klant als de medewerker voorop staat. Want bouwen begint bij mensen! Respect en vertrouwen, Ontplooiing en Ontwikkeling, Samenwerken, Innovatief ondernemen en Eigenaarschap (ROSIE) vatten de vijf bedrijfswaarden samen die uitgedragen worden door alle Durabrik medewerkers, van de metser over de bouwadviseur tot de ingenieurs. Vanuit de positieve kracht van medewerkers streeft het bedrijf naar de hoogst mogelijke klantentevredenheid.

Door zijn mensgerichte en innovatieve aanpak weet Durabrik zich te onderscheiden binnen de bouwsector. Zo werd de groep voor haar personeelsbeleid bekroond met de titel ‘Vlaamse HR Ambassadeur 2015' en kregen ze in 2017 en 2019 van Vlerick het certificaat ‘Great place to work’. In 2016 werd het kwaliteitsbeleid van Durabrik beloond met de Kwinta Business Excellence Award. In 2017 werd Joost Callens, ‘CSR Professional of the Year’ voor het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf. Zowel in 2018 als in 2019 kreeg Durabrik het VOKA charter duurzaam ondernemen.

Eerder dit jaar verscheen Joost Callens’ tweede boek ‘De Zoekende Leider’ waarin hij vertelt over zijn voettocht naar beter leiderschap. Meer informatie vind je hier.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, neem gerust contact op met:
Wavemakers PR
Elke De Mayer