Media alert: Ambiance in overvloed tijdens de tweede competitiedag, met bezoek van onder meer Tomas Van Den Spiegel en Dieter Coppens!

De tweede competitiedag van de 36ste editie van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen was goedgevuld met bezoek van heel wat bekende Belgen zoals Tomas Van Den Spiegel, Dieter Coppens en Bernard Tambour, samen met enkele bekende Special Olympics-atleten. Meer dan 3400 atleten sportten ondertussen vol passie verder in aangenaam warme temperaturen. Morgen wordt de laatste dag van de Spelen feestelijk afgesloten met de traditionele Sluitingsceremonie.

De atleten streden vandaag voor de tweede dag op rij voor een felbegeerde medaille, hoewel ze het er allemaal over eens zijn dat meedoen belangrijker is dan winnen. Een motto waar ook Special Olympics Belgium achter staat: de organisatie zich richt niet voor niets op de sociale inclusie van mensen met een verstandelijke beperking door middel van sport. Desondanks pronken vele atleten vol fierheid met hun gewonnen medaille; meteen een extra duwtje in de rug om intens te blijven trainen doorheen het jaar in de 19 aangeboden sport- en aangepaste disciplines.

Hoog bezoek

Vandaag was bekend sportief België te vinden op de Spelen met onder meer de aanwezigheid van basketballegendes Tomas Van Den Spiegel en Anke De Mondt. Deze laatst helpt zelfs ieder jaar mee gedurende drie dagen als vrijwilliger bij de basketballers. Door de opzwepende muziek in de Halle de Sport van Doornik was het daar vandaag volle ambiance. Anke De Mondt: “Toen ik een jaar of drie geleden terugkwam naar België werd ik al snel gepolst vanuit Special Olympics Belgium of ik interesse had om wat ploegen te begeleiden. De sfeer waarin je hier wordt ondergedompeld, de vriendschap die je krijgt… Ze bevallen me zodanig dat ik intussen al drie jaar ambassadrice ben. Special Olympics Belgium is eigenlijk een beetje familie geworden.”

Tomas Van Den Spiegel beaamt Ankes gevoel omtrent SOB en het ambassadeurschap: “Ik kies er bewust voor om maar twee goede doelen te steunen - op die manier kan ik het ook echt goed doen. Het ene is Kom Op Tegen Kanker, het andere Special Olympics Belgium. Ik kan het niet onder stoelen of banken steken: ik kom hier gewoon graag. De liefde en vriendschap die je krijgt, zijn onbeschrijflijk. Dat maakt me gewoon blij om ambassadeur te zijn.”

Down The Road tekent present

Ook tv-maker Dieter Coppens bracht een bezoek aan zijn goede vrienden van het hartverwarmende één-programma Down The Road: Martijn Tilmans (bocce), Lore Schuremans (judo), Kevin Van Den Bosch (basketbal) en Pieter Meynen (zwemmen). Alle vier zijn Special Olympics-atleten en “deze toppers hebben zo hard hun best gedaan voor de trainingen dat ik ze absoluut moest en zou zien schitteren. Het is fantastisch en zo mooi om te zien hoe ze opgaan in hun sport. Ze hebben alles gegeven”, aldus een enthousiaste Dieter.

Gewezen Belgisch judokampioen en huidig technisch directeur van de judofederatie Bernard Tambour was eveneens van de partij vandaag en deelde met veel fierheid medailles uit in zijn favoriete sportdiscipline. “De contacten met de atleten maken me sprakeloos. Ze zijn zo oprecht en spontaan. De atleten geven zoveel zonder er ook maar iets van terug te verwachten“, zo eindigt Bernard het rijtje van bekende gasten.

Vandaag stond er trouwens ook weer een Unified-activiteit op de planning, ditmaal in het tafeltennis. Het team dat naar de Wereld Zomerspelen gaat in Abu Dhabi in 2019 beschouwde dit als een extra oefening, gericht op concentratie enerzijds en plezier anderzijds.

Enkele niet te missen highlights voor morgen:

• De hele dag: laatste kans om de atleten aan te moedigen en de vrijwilligers een hart onder de riem te steken.
  • Dopchie-prijs: om 11u is er de prijsuitreiking Antoine Dopchie Fund in aanwezigheid van National Games Director Special Olympics Belgium Eddy Beckers. Deze organisatie steunt jaarlijks sportactiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking. Special Olympics kan op hen rekenen voor alle zwemactiviteiten.
  • VIPs: officieel moment om de samenwerking tussen SOB, de stad Doornik en Panathlon (Fair Play in Franstalig België) te benadrukken in aanwezigheid van SOB-voorzitter Piet Steel, Schepen van Sport van Doornik Tarik Bouziane en Panathlon-voorzitter Philippe Housiaux. Meteen zetten de organisaties twee triatleten in de kijker die niet alleen ambassadeur zijn van SOB maar ook geselecteerd werden voor de Iron Man in Hawaii.
  • Competities: doorlopend van 9u tot 16u op alle negen sportvenues.
  • Unified Experiences: 11u-11u30 in wielrennen in aanwezigheid van ex-topwielrenner Pol Verschuere en Belgian Cycling.
  • SPECIAL FM: de Special Olympics-radiozender in samenwerking met het RITCS te beluisteren via de “luister live”-knop op www.xlair.be.
  • Sluitingsceremonie onder leiding van ‘eenmalig circusdirecteur’ en bekend illusionist Gili: op de Futurosport in Moeskroen, om 17u na de laatste wedstrijden en medaille-uitreikingen. Deze is toegankelijk voor iedereen.

PERSUITNODIGING EN ACCREDITATIE:

Wie aanwezig wil zijn tijdens de competities kan steeds op voorhand een accreditatie aanvragen via amelie@wavemakers.eu .

Tijdens het evenement kan u terecht bij Amélie Putmans (0477 20 09 70 – donderdag en zaterdag) of Serge Cornelus (0479 21 59 90 - vrijdag). Zij ontvangen u graag in het mediacenter in Tournai Expo te Doornik waar u ook uw accreditatie kan ophalen. Parkeren kan op de VIP-parking op vertoon van uw pers-accreditatie.

Onze atleet-ambassadeurs (zie persdossier, pagina 13) zijn beschikbaar voor interviews. Ook andere atleten per provincie zijn beschikbaar; u kan hun profielen terugvinden in bijlage.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium .
De officiële hashtags zijn: #SpecialOlympicsBelgium2018 #TournaiMouscron .

Over Special Olympics

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten Koning Filip en Koningin Mathilde. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.be .

Persdossier : https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2018/02/Persdossier-2018-NL.pdf .

Persdossier van de Nationale Spelen: https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2018/04/SOB-Persdossier-Nationale-Spelen-2018.pdf .