Media alert: 3204 medailles uitgereikt op 36e editie Special Olympics Belgium Nationale Spelen met nieuw recordaantal vrijwilligers!

Sint-Niklaas en Beveren gaststeden voor Nationale Spelen 2019 en Belgische delegatie van 82-atleten en Unified-partners vertrekt naar Wereld Zomerspelen in Abu Dhabi in maart.

Na alweer een succesvolle editie van de Nationale Spelen nemen vandaag meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking afscheid van de prachtige gaststeden Doornik en Moeskroen. Volgend jaar nemen Sint-Niklaas en Beveren de fakkel over, maar eerst vertrekt een Belgische delegatie in maart naar Abu Dhabi voor de Wereld Zomerspelen. Het einde werd gevierd met een grootse Sluitingsceremonie waar alle vrijwilligers, coaches en atleten deze sportieve vierdaagse in stijl konden afsluiten.

De laatste wedstrijden van deze vierde en laatste dag van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen vonden opnieuw plaats onder een zon die altijd trouw op post was. Onder andere op de agenda van vandaag: een Unified-tijdrit ... ofwel vijf rondjes op het wielerparcours met duo’s bestaande uit een Special Olympics-atleet en verschillende bekende mensen die speciaal gekomen waren om deze 36e editie van de Spelen te ondersteunen. Onder hen de Belgische triatleet Benoît Chevalier (tevens gekwalificeerd voor de Ironman in Hawaï), voormalige triatleten Corine Brouwers, Frans Lecry, Fred Guerdin en Eric Streydio, evenals zijne Hoogheid de Prins de Ligne. Ook Piet Steel, voorzitter van Special Olympics Belgium, klom voor de gelegenheid op zijn fiets!

Fair play zonder grenzen
Deze Unified activiteit is het resultaat van een samenwerking tussen de stad Doornik, Special Olympics en Panathlon, de organisatie die fair play in Franstalig België promoot. "De stad Doornik, die sinds 2012 lid is van Panathlon, Special Olympics en Panathlon hebben hetzelfde doel: fair play! Samen wilden we vandaag laten zien dat fair play geen grenzen kent ", verduidelijkt Philippe Housiaux, voorzitter van Panathlon. Aangetrokken door Special Olympics gaan de triatleten Benoit Chevalier en François Fouss, die geselecteerd zijn voor de Ironman, de kleuren van Special Olympics Belgium dragen tijdens hun reis naar Hawaï. Ze overhandigen daar ook de fair play-aflossingsstok aan de voorzitster van Special Olympics Hawaï: "Panathlon heeft een doorgeefstok gecreëerd die symbool staat voor fair play. Het is deze stok die we vandaag aan Benoît hebben gegeven en hij zal hem op zijn beurt doorgeven", besluit Philippe Housiaux tijdens de medailleceremonie.

Recordaantal vrijwilligers
De afgelopen drie competitiedagen hebben meer dan 3400 atleten, 1200 coaches en ongeveer 1900 vrijwilligers per dag - een nieuw record - de tijd van hun leven gehad op de negen sportlocaties Doornik en Moeskroen. Er werden 1122 gouden, 1072 zilveren en 1010 bronzen medailles uitgedeeld, goed voor 3204 in totaal. “We willen graag alle vrijwilligers en bedrijven bedanken die zich dag en nacht inzetten om de sportieve droom van onze atleten waar te maken. Onze atleten hebben alweer bewezen dat ze echte sporters zijn. We hebben ook een nieuw record gevestigd in het aantal vrijwilligers. Dat toont aan dat meer en meer mensen zich met plezier inzetten voor een inclusieve samenleving en dat is wat telt!”, aldus Eddy Beckers, National Games Director van Special Olympics Belgium.

Programma 2019
Volgend jaar onthalen de gaststeden Sint-Niklaas en Beveren dit event vol pure emoties en uitstekende sportprestaties. Twee maanden eerder al vertrekt een Belgische delegatie naar de Wereld Zomerspelen in Abu Dhabi om daar onze kleuren te verdedigen. 82 atleten en Unified-partners, 30 coaches en enkele begeleidende crew-leden zijn nu al volop bezig met de voorbereidingen. De Belgische delegatie neemt er deel in vijf Unified-sporten - atleten met en zonder verstandelijke beperking vormen één team - namelijk zeilen, basketbal, tafeltennis, voetbal en badminton. Bij de gewone disciplines zullen de SOB-atleten tot het uiterste gaan in atletiek, zwemmen, badminton, bocce, wielrennen, judo, tennis, tafeltennis, paardrijden, bowlen en artistieke gymnastiek, goed voor 11 sporten.

Bij het zwemmen ontving de club De Zonnehoeve Living (Oost-Vlaanderen) de Dopchie-prijs; de jarige atleet Michaël Hinnebaut (24) van de club Daïs (Vlaams-Brabant) nam de Dopchie-trofee in ontvangst, uitgereikt door het Antoine Dopchie Fund dat zich jaarlijks inzet voor sportactiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking.

Gezonde atleten
Naast de prijsuitreiking was het vandaag ook de laatste dag waarop Special Olympics-atleten zich gratis konden laten screenen in zeven verschillende domeinen: Health Promotion, Fun Fitness, Healthy Body, Special Smiles, Healthy Hearing, Opening Eyes en Fit Feet. In totaal werden er 2954 screenings uitgevoerd en het is bewezen nog steeds een noodzaak te zijn. Zo liep één atleet liep rond met schoenen in maat 35 terwijl hij eigenlijk maat 39-40 nodig heeft; een andere had plastieken muziekoortjes vastzitten in zijn oren. “De 15de editie van het Healthy Athletes Program was zeer geslaagd. Spijtig genoeg diagnosticeerden onze vrijwilligers weer vele gezondheidsproblemen die zonder hun inzet ongekend zouden gebleven zijn. Het is dus enorm belangrijk dat we blijven investeren in de verdere uitbouw hiervan. Enkel op die manier kunnen we streven naar een betere gezondheid, maar ook toegang tot de gezondheidszorg voor personen met een verstandelijke beperking”, vertelt Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium.

Op zondag 27 mei om 10u30 vindt trouwens de vierde editie van ‘Eten is een Feest’ plaats in het kader van het Healthy Community Project. Binnen het domein van Health Promotion focust dit project zich op aangepaste voedingszorg en beweging voor mensen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. Staatssecretaris Zuhal Demir en Vlaams Minister van Welzijn Jo Vandeurzen hebben hun aanwezigheid bevestigd. Het gesloten evenement vindt plaats in Ter Heide in Genk, maar de pers is er meer dan welkom.

Einde van de Nationale Spelen 2018
De Sluitingsceremonie om de Nationale Spelen 2018 in schoonheid af te sluiten is intussen net afgerond. Gili bracht de sfeer erin als presentator, maar veel moeite kostte het hem niet: iedereen was uitbundig en keert tevreden naar huis na deze 36e editie.

Meer weten over deze editie van de Nationale Spelen?
Neem gerust contact op met Amélie Putmans via mail naar amelie@wavemakers.eu of per telefoon op het nummer 0477 20 09 70.

Onze atleet-ambassadeurs (zie persdossier, pagina 13) zijn beschikbaar voor interviews. Ook andere atleten per provincie zijn beschikbaar; u kan hun profielen terugvinden in bijlage.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium .
De officiële hashtags zijn: #SpecialOlympicsBelgium2018 #TournaiMouscron .

Over Special Olympics
Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten Koning Filip en Koningin Mathilde. Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter van de organisatie die erkend is door het Belgisch en Interfederaal Olympisch Comité. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium zijn HET sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3400 atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics Belgium is ook internationaal aanwezig, met de deelname van Belgische atleten aan de Wereldzomer- en Wereldwinterspelen.

Meer informatie vindt u hier: www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympics.be .
Persdossier : https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2018/02/Persdossier-2018-NL.pdf .
Persdossier van de Nationale Spelen: https://www.special-olympics.be/wp-content/uploads/2018/04/SOB-Persdossier-Nationale-Spelen-2018.pdf .