LEGO Group introduceert LEGO® Hidden Side™, een combinatie van bouwen en augmented reality, en creëert zo een nieuwe manier van spelen

Speelgoedfabrikant brengt als eerste spelervaring op de markt waarbij kinderen in twee werelden tegelijk spelen

New York - De LEGO Group lanceert vandaag LEGO® Hidden Side™, een LEGO thema waarbij een virtuele laag aan de werkelijkheid wordt toegevoegd via augmented reality. Binnen deze speelomgeving moeten kinderen een behekste wereld weer normaal maken, spook per spook. Het is op heden de enige speelervaring die augmented reality (AR) volledig en naadloos integreert met het fysieke bouwen en zo een verborgen interactieve wereld onthult. LEGO Hidden Side werd ontwikkeld voor kinderen vanaf zeven jaar. Het wordt tussen 16 en 19 februari voor het eerst voorgesteld aan aankopers, de media en influencers tijdens de American International Toy Fair in het Jacob K. Javits Convention Center in New York (stand 1335, hall 3B).

LEGO Hidden Side bestaat uit acht “behekste” bouwsets boordevol verbluffende functionaliteiten en geheime verrassingen die sowieso al typerend zijn voor het bouw- en rollenspelplezier van elk LEGO thema. Door de bijbehorende AR-app te activeren, worden de schaalmodellen tot leven gewekt en verschijnt een verborgen wereld boordevol interactieve mysteries en uitdagingen. In combinatie maken deze twee werelden elkaar nog aantrekkelijker en plezieriger.

“We hebben intussen al jaren ervaring in het samenbrengen van technologie en fysiek spel. Zo hebben we geleerd dat kinderen spannende speelervaringen verwachten die naadloos overvloeien tussen zowel de fysieke als de digitale wereld. Dat noemen we fluid play”, vertelt Tom Donaldson, senior vice president, Creative Play Lab van de LEGO Group. “Bij LEGO focussen we voornamelijk op het fysieke bouwen, maar via AR krijgen we de kans om de tastbare wereld aan te vullen met nieuwe elementen die een ander soort activiteit en beheersing vergen. We laten het klassieke gaming first-principe van AR achter ons om een nieuwe vorm van spelen te creëren. Eentje waarbij de fysieke wereld de AR-laag beïnvloedt, in plaats van omgekeerd.”

Typische LEGO-ervaring
De bouwpakketten van LEGO Hidden Side bezorgen kinderen alles wat ze ervan verwachten en waarom ze ervan houden: de uitdaging van het bouwen, een gedetailleerd schaalmodel met flink wat functionaliteiten en figuurtjes in een universum vol verhalen. Elk model kan worden gebouwd zoals het er normaal zou uitzien - een school, een bus, een kerkhof… - en kan worden omgetoverd tot de behekste versie van zichzelf.

Inclusief Augmented Play
Via de app verkennen de kinderen het stadje Newbury vanuit het perspectief van een van de twee personages, Jack of Parker. Met behulp van de smartphone ontdekken ze de paranormale mysteries die zich als het ware verbergen in de omgeving, en die ze vervolgens ook kunnen gaan oplossen. Doordat ze hun telefoon bij de fysieke LEGO modellen houden en in interactie gaan met de verschillende elementen of “behekste plaatsen”, brengen ze virtuele spoken tevoorschijn. Die moeten ze vervolgens in de AR-spelomgeving zien te vangen. Verschillende scenario’s zorgen voor een dynamische speelomgeving waarbij kinderen in beide werelden aan de slag moeten om vooruitgang te boeken in het spel.

Donaldson gaat verder: “Door het ontwerp van LEGO Hidden Side zelf zorgt de fysieke omgang met de LEGO modellen ervoor dat de AR-ervaring verandert, en tegelijk laat de AR-ervaring spelers nieuwe dingen ontdekken in de fysieke modellen. Zo creëren we een verregaande en wederkerige speelervaring in twee werelden zoals je die nog nooit eerder zag.” De app bevat overigens ook verschillende korte digitale spelletjes die onafhankelijk van het bouwpakket kunnen worden gespeeld. Na de lancering zal de app regelmatig worden aangevuld met nieuwe spoken, speltoepassingen en variaties – kwestie van de speelervaring anders te maken telkens kinderen ermee spelen.

Donaldson merkt verder op: “We voegen enkele van de beste elementen van mobile games toe om de speelervaring verfrissend te houden. Kinderen worden aangemoedigd om telkens opnieuw naar hun LEGO pakket te grijpen om te ontdekken wat er veranderd is. Door de doordachte integratie van bouwen met LEGO aan de ene en spelen met AR-technologie aan de andere kant, bieden we een werkelijk innovatieve speelervaring aan die zich afspeelt in de altijd veranderende omgeving van fluid play, waar kinderen voortdurend nieuwe speelmomenten en -vormen aantreffen.”

LEGO Hidden Side zal wereldwijd beschikbaar zijn tegen eind van de zomer van 2019. De bouwpakketten zullen variëren in prijs tussen 19,99 euro en 119,99 euro. De LEGO Hidden Side-app zal gratis kunnen worden gedownload via de App Store en Google Play.

Meer informatie is te vinden op  https://www.lego.com/en-us/themes/hidden-side

/// EINDE PERSBERICHT ///

Over de LEGO Group
De LEGO Group is een particulier familiebedrijf met hoofdkantoor in Billund, Denemarken en kantoren in Enfield, VS, Londen, VK, Shanghai, China en Singapore. Opgericht in 1932 door Ole Kirk Kristiansen en gebaseerd op de iconische LEGO® baksteen, is het een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van speelmaterialen. Geleid door de bedrijfsgeest: "Alleen het beste is goed genoeg", zet het bedrijf zich in voor de ontwikkeling van kinderen en wil de bouwers van morgen inspireren en ontwikkelen door creatief te spelen en te leren. LEGO producten worden wereldwijd verkocht en kunnen virtueel worden verkend op www.LEGO.com.

LEGO, het LEGO logo, de minifiguur, zijn handelsmerken van de LEGO Groep. ©2019 LEGO Groep.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, neem gerust contact op met:
Astrid De Paep
astrid@wavemakers.eu