EUROPEAN OPEN 2018 gaat op elk vlak voor beste editie ooit

David Goffin kijkt uit naar winst in eigen land

Antwerpen – Een nieuwe toernooileiding, een vernieuwde aanpak, een aantrekkelijke deelnemerslijst, verlaagde ticketprijzen en een toenemend belang voor het Belgische tennis: deze talrijke ingrediënten moeten er meer dan ooit voor zorgen dat de European Open mee ons land op de tenniskaart blijft zetten. “We gaan van een top tenniscompetitie naar een top sportevent waar de nadruk op de beleving ligt”, aldus toernooi-eigenaar en CEO van Tennium Kristoff Puelinckx. “Voor wie er nog aan had getwijfeld: de European Open is here to stay!” De komst van Dick Norman als nieuwe toernooidirecteur eind maart was voor Tennium, de organisator van het grootste tennistoernooi van België, een eerste stap om van de European Open 2018 de beste editie ooit te maken, met tal van nieuwe strategische keuzes. Nu ook Belgische topper David Goffin zijn komst bevestigt mogen de fans zich verwachten aan een editie vol entertainment en toptennis.

European Open on tour

Een opvallende keuze dit jaar is dat de European Open zelf naar het Belgische tennispubliek toestapt. Zo organiseert Tennium van juni tot september een roadshow van promotiebezoeken bij meer dan 200 clubs. Samen met enkele ambassadeurs, waaronder Sabine Appelmans, staan er bovendien zo’n twintig European Open Club Days op stapel: clinics voor Belgische clubs met Dick Norman, Appelmans zelf en/of enkele Belgische spelers. Sabine Appelmans: “Het doet me plezier dat ik opnieuw een steentje kan bijdragen aan de European Open. Dit prestigieuze toernooi is van onschatbare waarde voor het tennis in ons land. Actief promotie voeren in onze Belgische clubs is iets waar ik nu al naar uitkijk.”

Open voor nationale toppers

Minstens even verrassend is het nieuws dat voortaan ook de nationale topspelers kans maken om in de tabellen van de European Open te verschijnen. De winnaar van de Belgian Circuit Masters (de acht beste spelers van de Belgian Circuit ranking komen tegen elkaar uit op 6 en 7 oktober) speelt het nieuwe European Open prekwalificatietoernooi op 12 oktober. In dit toernooi kan hij zich meten met de twee beste Belgische ATP-spelers, die niet geselecteerd zijn voor de hoofdtabel of kwali’s van de European Open, en een andere Belgische speler die nog een wildcard krijgt van de organisatie. Wie weet baant hij zich op die manier een weg naar de hoofdtabel van de European Open. Meteen vult de European Open op deze manier mogelijk het gat dat het ATP Challenger de Mons-toernooi achterlaat. Toernooidirecteur Dick Norman: “De European Open is het enige ATP-event van België en we willen met de organisatie ervan het tennis in België terug op de kaart zetten. We betrekken niet alleen de talrijke tennisclubs dit jaar maar worden door de samenwerking met de federaties en het Belgian Circuit ook een platform voor Belgisch talent om zich te meten met toppers en zich te tonen aan een groot publiek. Voor eigen publiek spelen is voor een tennisser een moment om nooit te vergeten en voor de toeschouwers is het fantastisch om hun favoriet op een ATP-toernooi te zien spelen.”

Aantrekkelijk deelnemersveld

Op de spelerslijst staat intussen al een mooie naam te pronken. Voormalig Sportman van het Jaar David Goffin (ATP-10) heeft alvast zijn komst bevestigd. Goffin is alvast gemotiveerd om te presteren in Antwerpen: “Ik kijk echt uit naar de European Open. Wie droomt er niet van om te winnen in eigen land voor de meest trouwe fans in de tribune? Dit jaar zal ik er alles aan doen om een plaatsje in de finale te halen én te winnen zodat ik deze droom kan verzilveren”, aldus David Goffin. “We maken later nog meer namen bekend en mikken naar goede gewoonte op de deelname van enkele wereldtoppers in combinatie met een aantal Belgische en beloftevolle NextGen-spelers.”, vertelt Kristoff Puelinckx.

Attractieve ticketprijzen

Naast de aanpak van het toernooi en de promotie ervan, zijn ook de ticketprijzen attractiever dan ooit. “Voor dertig euro heb je al een ticket voor de finale,” aldus event director Ilse Van Parys. “We hebben de ticketprijzen verlaagd zodat ons toernooi echt voor iedereen aantrekkelijk en toegankelijk wordt. Er zijn meer ticketcategorieën, de ticketprijzen voor de halve finales en finale zijn gelijkgetrokken, en vooral: met het European Open Membership van 130 euro en het Weekend Pack van 120 euro (en slechts 99 euro voor de vroege beslissers) hebben we twee heel voordelige pakketten in huis voor wie het toernooi optimaal wil beleven.”

Sportief entertainment voor iedereen

Een heuse belevenis, met naast de tennismatchen meer entertainment voor de fans: dat is wat de European Open 2018 onder meer moet worden. Op maandag 15 oktober is er een Senior Day, op woensdag staat een Kids Day op het programma, op donderdag een Ladies Day en het weekend wordt op vrijdag 19 oktober ingezet met een knalparty. Voor de vips staat een netwerkavond met live entertainment gepland op donderdagavond 18 oktober, een VIP Star Night inclusief ontmoeting met spelers op vrijdag 19 oktober, een VIP Party met Coco Jr en Sandrine op zaterdag 20 oktober, en natuurlijk een viplunch op de finaledag.

Wie alles op een rijtje zet, kan het belang en de uitstraling van de European Open niet ontkennen. Dat ontgaat trouwens ook de gaststad van het toernooi niet. Schepen van Sport Ludo Van Campenhout: Sinds 2016 kunnen we met de European Open opnieuw genieten van toptennis in Antwerpen. De atleten zijn ware rolmodellen voor anderen. Zo maken we iedereen bewust van het belang van een gezonde levensstijl en stimuleren we Antwerpenaars en bezoekers om meer te sporten en te bewegen.” Ook burgemeester De Wever blijft verheugd over de keuze voor zijn stad: Initiatieven als de European Open zetten Antwerpen nog sterker op de kaart als sporthoofdstad van Vlaanderen. Ze doen onze stad bruisen en versterken de Olympische traditie van Antwerpen.”

Samengevat: oktober belooft een mooie tennismaand te worden voor zowel Antwerpen als voor ons land.

Alles over de European Open 2018 is te vinden op http://europeanopenatp250.com.

Updates en nieuws zijn er ook op Facebook (www.facebook.com/EuropeanTennisOpen/), Twitter (@EuroTennisOpen) en Instagram (www.instagram.com/europeantennisopen) .

Tickets zijn beschikbaar vanaf vandaag (15 mei 2018) via Tele Ticket Service op www.teleticketservice.com , op 070 345 345 (€0.30/min) of op +32 34 0000 34 vanuit het buitenland.

Over de European Open

De European Open is het enige ATP-toernooi van België en vindt dit jaar voor de derde keer plaats, meer bepaald van 14 tot 21 oktober in de Lotto Arena in Antwerpen. Traditiegetrouw brengt het enkele van de beste tennisspelers van de wereld en België samen. Het evenement is een initiatief van Tennium, een internationaal bedrijf dat actief is in de tenniswereld en werd opgericht door Gentenaar Kristoff Puelinckx in samenwerking met de Franse ex-speler Sébastien Grosjean, winnaar van de Davis Cup voor de Franse ploeg in 2001. De European Open 2018 heeft een prijzenpot van 615.206 euro en maakt deel uit van de ATP 250 Series. De vorige laureaten waren Jo-Wilfried Tsonga (2017) en Richard Gasquet (2016).

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, neem contact op met:

Elke De Mayer